×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون حقوقی رئیس جمهور

آیین‌نامه‌ بر احراز صلاحیت تخصصی وکلا تاکید دارد

معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد آیین نامه‌ی ساماندهی خدمات حقوقی در دستگاه‌های اجرایی که از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های دولتی جهت استخدام وکلا،مشاوران، کارشناسان و نمایندگان حقوقی ابلاغ شده است، گفت: این آیین نامه تاکید بر احراز صلاحیت تخصصی وکلا دارد.

در مورد اعتراض تعدادی از وکلا در ارتباط با این آیین نامه و اینکه این آیین‌نامه به نحوی دخالت در امور کانون وکلاست، گفت: این آیین نامه ارتباطی به پروانه‌ وکالت ندارد. دولت برای پرونده‌های خود وکیل استخدام می‌کند و این وکلا و کارشناسان حقوقی باید دارای تخصص‌هایی باشند که ممکن است هر وکیلی که از کانون وکلا پروانه می‌گیرد این تخصص را نداشته باشد.

وی گفت: دولت پرونده‌هایی در زمینه‌ی حقوق امنیت، حقوق دفاعی، تامین اجتماعی، کشتیرانی و حمل و نقل دارد که ممکن است وکلا و کارشناسان حقوقی که پروانه‌ی وکالت از کانون وکلا می‌گیرند این تخصص را نداشته باشند و ما در این آیین نامه تاکید کردیم که وکلایی که قصد دارند با دولت همکاری کنند، باید در زمینه‌های مورد نظر تخصص داشته باشند و تخصص آنها احراز شود.

وی گفت: این طبیعی است که دولت برای این که وکلایی را به استخدام خود درآورد بر اساس ضوابطی این کار را انجام دهد، اکنون نیز این کار بر اساس ضوابطی انجام می‌شود و ما با ابلاغ این آیین نامه تلاش کرده‌ایم که این ضوابط را روشن‌تر کنیم.

وی با بیان این‌که پرونده‌های دولتی با پرونده‌های اشخاص حقیقی بسیار متفاوت است، گفت: اگر وکیلی در پرونده‌های مثل طلاق یا ارث و مسایل اینچنینی موفق است دلیلی بر این نمی‌شود که در دیگر پرونده‌های تخصصی نیز موفق باشد.

وی ادامه داد: مثلا دولت قصد دارد که وکیلی را در زمینه‌ی خرید هواپیما یا کشتی استخدام کند و برای این امر نمی‌تواند سراغ هر کسی که لیسانس حقوق از دانشگاه دارد و پروانه‌ی وکالت نیز از کانون وکلا گرفته، برود. بلکه باید فرد مورد نظر تخصص در این زمینه داشته باشد چرا که پرونده‌های دولتی و قراردادهای دولتی بسیار پیچیده هستند و باید وکیل مربوطه در آن مورد دارای تخصص باشد.

وی گفت: ممکن است یک وکیل در زمینه‌های مختلفی تخصص داشته باشد اما در ۲ – ۳ مورد تخصص نداشته باشد بنابراین در هنگامی که دولت می‌خواهد وکیلی را استخدام کند باید آن وکیل را در زمینه‌ی تخصصی مورد بررسی قرار دهد، احراز صلاحیت کند و این احراز صلاحیت از سوی معاونت حقوقی صورت می‌گیرد و در صورت لزوم دوره‌هایی نیز برای این وکلا گذاشته می‌شود.