×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ییس قوه‌ی قضاییه با انتقاد از نامه ۱۷۵ نماینده مجلس مبنی بر تسریع در محاکمه سران فتنه، تصریح کرد:« ما در شناخت فتنه، شناخت سران فتنه و در جرم آنها اعلام نظر کردیم و تردیدی هم نداریم. منتها باید توجه داشت قوه‌ قضاییه در راستای سیاست کلان نظام عمل می‌کند.»

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در افتتاحیه‌ی گردهمایی سراسری معاونان و مدیران کل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این‌که «چرا علاوه بر دشمنان، دوستان ما نیز گاهی نسبت به این دستگاه ظلم روا می‌دارند؟» به نامه‌ی ۱۷۵ نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی به رییس قوه‌ی قضاییه اشاره کرد و گفت:« در این نامه مطالبی را ذکر کرده و گفته‌اند که چرا دستگاه قضایی در برخورد با سران فتنه امروز و فردا می‌کند. بسیار مایه‌ی تاسف است که کسانی در مجلس امضاء جمع کنند. تقریبا تعریض به قوه‌ی قضاییه است که در برخورد با سران فتنه امروز و فردا می‌کند، ما هیچ امروز و فردا نکردیم.»

وی ادامه داد:« ما در شناخت فتنه، شناخت سران فتنه و در جرم آنها اعلام نظر کردیم و تردیدی هم نداریم. منتها باید توجه داشت قوه‌ی قضاییه در راستای سیاست کلان نظام عمل می‌کند. همه‌ی قوا حسب قانون اساسی زیر نظر مقام معظم رهبری کار می‌کنند و خطوط کلی زیرنظر رهبری است.»

رییس دستگاه قضا،ادامه داد:« با اینکه به برخی از این نمایندگان صراحتا تذکر و توضیح دادم که قوه‌ی قضاییه در کار خود مجامله‌ای ندارد بار دیگر از این حرف‌ها می‌زنند. با تصریحاتی که نسبت به مسئله شده تعجب می‌کنم چگونه احتمال می‌دهند مسوول دستگاه قضا که منصوب رهبری است و اینجانب نیز شرعا و عقلا قائل هستم که دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها باید در خط ولایت باشند، چطور به خود اجازه دهم که برخلاف نظر ایشان کاری انجام دهم.»

وی خاطر نشان کرد: « حتی شنیده‌ام که این حرف‌ها را برای بسترسازی می‌زنند و می‌خواهند به ما کمک کنند. خواهش‌مان این است که از این کمک‌ها به ما نکنند. ما راه خود را بلدیم و به هیچوجه اهل مجامله نیستیم. ما در برخورد با فتنه‌گران و سران فتنه هیچ خوفی نداریم. اینکه عده‌ای فکر کنند ما نیاز به حمایت اینچنینی داریم که قوه قضاییه را تضعیف کنند تا ما حمایت شویم ما این را نمی‌پذیریم.»

آملی لاریجانی در ادامه‌ی سخنرانی‌اش به بخش دیگری از نامه‌ی نمایندگان مجلس به رییس قوه‌ی قضاییه اشاره کرد و افزود: « گفته‌اند چرا به شکایات سران فتنه نسبت به سایت‌ها و روزنامه‌ها توجه کرده و افراد و مسوولان انقلابی را فراخوانده‌اید؟ به جز یکی، دو مورد که گوشزد نیز کردم که البته ناشی از خلاهای قانونی است، در بقیه موارد اینگونه نبوده که با شکایت فتنه‌گران باشد.»

رییس قوه‌ی قضاییه، اظهار کرد:« مسوول ایرنا تخلف قانونی کرده است. البته وی در خط رهبری در کمک به ولایت و علیه فتنه‌گران هم صحبت کرده که کار خوبی هم کرده است، اما عدالت باید برای همه اجرا شود. چنین کسی حق توهین به سران قوا و تخطی از قانون را ندارد. بنده نیز که به عنوان مسوول دستگاه قضایی منصوب رهبری هستم مگر حق دارم که از قانون تخطی کنم؟»

وی با بیان اینکه مگر باید فقط شعار عدالت داده شود؟ گفت:« این چه توقع خلافی است که از ما دارند؟ باید بدانند که دستگاه قضایی کاملا در خط ولایت فقیه عمل می‌کند، ولی در ممشای خود تغییری نخواهد داد. تمام مسوولان باید با آحاد مردم در مقابل قانون و پاسخگویی به دستگاه قضایی یکسان باشند. بنده مکررا گفته‌ام هر جا احضار شوم خودم با پای خود حاضر شده و از خود دفاع می‌کنم.»

رییس دستگاه قضایی خاطرنشان کرد:« اگر مسوولی را بیابیم که تخطی کرده، باید به دستگاه قضایی پاسخگو باشد. ما در مبارزه با فساد جدی هستیم منتهی نه سیاسی‌کاری می‌کنیم و نه کار تبلیغاتی انجام می‌دهیم. شروع این کار را حسب وظیفه انجام دادیم و نه برای دلخوشی این و آن و نه برای سر و صدا کردن.»

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «حق نداریم از دوستان و ‌حزبی‌های خود بی‌جهت در مقابل قانون دفاع کنیم»، تصریح کرد:« این دفاع عادلانه نیست. همه‌ی ما باید خودمان را آماده کنیم که اگر دوستان‌مان مسئله‌ای پیدا کردند همانند دیگران به دادگاه بروند و از خود دفاع کنند. اینگونه نامه‌پراکنی‌ها ولو برای کمک، به ضرر دستگاه قضایی است. این کار را نکنند، خلاف هم نگویند.»

رییس قوه‌ی قضاییه، یادآور شد:« توقع نداریم در مجلس و قوه‌ی مقننه‌ی این کشور عده‌ای امضا جمع کنند که اگر دستگاه قضایی برخی روزنامه‌ها را محاکمه کرده به شکایت سران فتنه بوده، اینطور نیست.»

وی درعین حال با بیان اینکه «فتنه‌گران جور دیگری دنبال این قضایا هستند»، اظهار کرد:« فتنه‌گران که خود بزرگ‌ترین مجرمان این کشور بودند با ادعای بزرگ دروغی مثل تقلب در انتخابات، خواستند جریان انتخابات را عوض کنند و با حمایت دشمنان این کشور، جرم‌های بزرگی مرتکب شدند؛ اینها دلسوز مفاسد اقتصادی شده و می‌گویند قوه‌ی قضاییه ساکت شده است. سپس سایت‌های آنها مطالبی را بیان می‌کنند که دروغ بودن آنها مثل روز روشن است. برخی از سران فتنه گفتند که قوه‌ی قضاییه کاری را شروع کرد و سپس ساکت شد. چرا چنین دروغی می‌گویید؟ ما چه سکوتی داشتیم؟»

آملی لاریجانی در ادامه گفت:« مگر بناست ما نیز مانند سایت‌های شما دروغ تحویل مردم دهیم؟ ما پای حرفی که می‌زنیم ایستاده و دائما قضایا را دنبال می‌کنیم و در این خصوص محکم و با اقتدار عمل خواهیم کرد. برخی از این سایت‌ها نوشته‌اند که مقام معظم رهبری به بنده حکم کرده که پیگیر این مفاسد نباشم و لذا من ساکت شدم! کجا ایشان چنین حکمی کرده‌اند؟ چرا چنین دروغ‌هایی را رواج می‌دهند و مدعی هستند که مردم باید به سبزها اقبال کنند؟»

رییس قوه‌ی قضاییه، افزود:« با این دروغ‌ها چطور مردم به شما اقبال کنند؟ این درحالی است که همواره مقام معظم رهبری به برخورد با مفاسد به نحو قطعی تاکید کرده منتها توصیه‌ای به همه‌ی مسوولان قوا داشته‌اند که برخوردهایی که سبب تضعیف نظام می‌شود، صورت نگیرد که این فرمایش کاملا متین است.»

وی اظهار کرد:« اگر فتنه‌گران معتقدند که اینگونه می‌خواهند ما را علیه دولت و مجلس تحریک کنند اشتباه است. البته ممکن است در مسیر کارمان گلایه‌هایی نیز از قوای مختلف داشته باشیم ،ولی هنگامی که ضرورت پیدا کند تمام قامت از دولت حمایت می‌کنیم.»

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه «این دولت، دولت قانونی کشور است و ما کاملا از آن حمایت می‌کنیم»، گفت:« از مجلس نیز حمایت می‌کنیم. اگر فتنه‌گران به این خیال هستند که ما را با این حرف‌ها علیه قوای دیگر بشورانند، اشتباه می‌کنند. ان‌شاءالله با نظارت مقام معظم رهبری هیچگاه شاهد برخورد قوا با هم نباشیم.»

آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد:« اگر مسوولی فراخوانده شدن به دادگاه را ناخوشایند می‌داند تقصیر ما نیست. تقصیر خودش یا محدودیت قانون است. وی باید به دادگاه رفته و پاسخگو باشد و این نیز هیچ اشکالی ندارد.»

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ابتدای این گردهمایی با تسلیت شهادت دخت گرامی پیامبر اکرم (ص) و قدردانی از تلاش‌های مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای برگزاری گردهمایی مذکور، اظهار کرد: سازمان ثبت یکی از بخش‌های قوه‌ی قضاییه است که سر و کار بسیاری با مردم دارد و میزان نزدیک بودن دستگاه ثبت و فعالیت‌های ثبتی با زندگی مردم با اندک تاملی روشن است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله صدور اسناد رسمی، ثبت اختراعات، ثبت وقایع ازدواج و طلاق و مالکیت معنوی، خاطرنشان کرد: در چنین سازمانی که با همه‌ی شوون زندگی اجتماعی مردم در ارتباط است دو موضوع توجه مسوولان کشور به ویژه قوه‌ی قضاییه به مشکلات، موانع و طرق بهبود خدمت‌رسانی و همچنین تلاش و کار مضاعف خود سازمان ثبت برای خدمت‌رسانی به مردم مورد توجه است.

رییس دستگاه قضایی ادامه داد: در راستای امر نخست که توجه مسوولان کشور به ویژه قوه‌ی قضاییه به مشکلات و موانع سازمان ثبت است ما تلاش خود را برای برطرف کردن این موانع و تقویت بنیه‌ی سازمان ثبت انجام می‌دهیم. البته میزان توانایی ما از نظر مالی محدود است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه هر چه سازمان ثبت در انجام اقدامات، فعال‌تر باشد رضایت بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت، گفت: اطمینان داریم که در سراسر کشور کارمندان خدومی در دستگاه قضایی فعالیت می‌کنند ولی گلایه‌هایی نیز وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به محدودیت‌ها است. گاهی اوقات گلایه‌هایی که مردم دارند به وظایف سازمان ثبت بازنمی‌گردد بلکه به قصور خود آنها و محدودیت‌ها بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه هنوز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از نقشه‌های سال ۱۳۲۰ استفاده می‌کند، گفت: در این زمینه نیازمند یاری دولت و توجه بیشتر دستگاه قضایی هستیم. ابزارهای ما در سازمان ثبت بسیار قدیمی است و در این زمینه باید از فناوری‌های نوین استفاده کرد.

رییس دستگاه قضا با اشاره به طرح کاداستر اظهار امیدواری کرد که تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد البته محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که به بخش اعتبارات و بودجه بازمی‌گردد.

آملی لاریجانی با اشاره به برخی از گلایه‌های مراجعه‌کنندگان به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: گاهی اوقات برخی گلایه‌ها واقعا ظلم محسوب می‌شود زیرا این گلایه‌ها فارغ از حیطه‌ی قدرت و اختیارات قانونی مسوولان است. اینگونه نیست که همه‌ی مشکلات از این سازمان باشد. البته مظلومیت در این بخش در کل قوه‌ی قضاییه نیز وجود دارد.