×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

hemmat khahi-11-88رییس قوه قضاییه گفت: نباید اجازه دهیم غربی‌ها از طریق سیطره رسانه‌ای خود آنچه را خودشان به عنوان حقوق‌بشر ترسیم کرده‌اند، به تمام ملت‌ها تحمیل کنند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه شورای عالی حقوق‌بشر که پیش از ظهر روز دوشنبه برگزار شد، با تاکید بر ضرورت به چالش کشیدن مبانی نظری، تاریخ و عملکرد دوگانه حقوق‌بشری غرب و تبیین اصول حقوق‌بشری اسلام افزود: پرداختن ما به بحث حقوق‌بشر نه فقط به منظور مقابله با ترفندهای حقوق‌بشری غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، بلکه براساس مبانی واقعی و برگرفته از نگاه اسلام به لزوم رعایت حقوق‌بشر فارغ از هر رنگ و نژاد است.

وی با تاکید بر این‌که اسوه‌های دین اسلام یعنی پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی‌ (ع) منادیان حقوق بشر بوده‌اند، با ذکر روایاتی گفت: هنگامی که برخی از اطرافیان سهل‌بن حنیف انصاری به معاویه پیوستند، حضرت امیر (ع) در خطابه‌ای ماندگار به سهل‌بن حنیف قریب به این مضمون فرمودند که «ای سهل، نگران این موضوع نباش. آنان که از ما بریده‌اند؛ کسانی بودند که نگاه یکسان ما به انسان‌ها را برنمی‌تابیدند، زیرا که ما مردمی را به مردمی ترجیح نمی‌دهیم و این عده تاب نیاوردند و به جایی رفته‌اند که دوستی‌ها و آشنایی‌ها و قدرت و ثروت، افراد را از هم متمایز می‌کند.»

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به روایتی از حضرت امیر مومنان علی (ع) که مطابق آن حق مردم بر والی از بزرگ‌ترین حقوق انسانی است و نیز با تاکید بر این‌که مجموعه معارف دقیق و عمیق حقوق‌بشری اسلام باید شناسایی، تبیین و به جهانیان معرفی شود، اظهار کرد:‌ معارف حقوق‌بشری اسلام مجموعه معارفی است که مشابه آن در هیچ مکتب و تمدنی دیده نشده است، در حالی که چه به لحاظ نظری و عملی و حتی در مقایسه‌های تاریخی می‌توان به تاریخ خشن و ضد حقوق‌بشری غرب پی برد.

وی با بیان اینکه «غربی‌ها خودشان تا همین ۱۵۰ سال قبل انسان‌هایی را به عنوان برده از آفریقا به آمریکا می‌کشاندند و حالا مدعی حقوق‌بشر شده‌اند»، تصریح کرد: اکنون نگاه غربی به انسان عمدتاً براساس مکتب لیبرال دموکراسی است که منطبق با آن هر انسانی به لحاظ ارزشی مستقل از انسان‌های دیگر و جامعه است و ارزش‌های انسانی را به صورتی کاملا فردگرایانه، هر فرد خودش مستقل از دیگران تعیین می‌کند؛ در حالی که در نگاه اسلامی، افراد در واقع امت واحده هستند و حکومت‌ها نیز نمی‌توانند نسبت به افراد انسانی بی‌طرف باشند.

آملی لاریجانی اسلام را منادی حقوق انسان‌ها دانست و گفت: غربی‌ها تاحدود ۱۵۰ سال قبل به صورت آشکار اقدام به برده‌داری می‌کردند، با چنین پشتوانه منفی تاریخی چگونه به خود اجازه می‌دهند کشورهای اسلامی را با سند حقوق‌بشری با قدمت ۱۴۰۰ ساله زیر سوال ببرند.

وی افزود: آیا واقعا می‌توان پذیرفت که به لحاظ ارزشی هر فرد مستقل از دیگران رفتار کند و حکومت‌ها نیز بی‌طرف باشند و به فردیت انسان‌ها کاری نداشته باشند؟ مطابق دیدگاه فردگرایی غربی، کودکان به چه دلیل باید به تحصیل از سن ۶ سالگی ملزم شوند؟

وی ادامه داد: باید با تلاش و کوشش مضاعف و جهادگونه، تناقض‌های حقوق‌بشری غرب را شناسایی و در کنار آن، نگاه قرآنی به حقوق بشر را تبیین کنیم و اجازه ندهیم که غربی‌ها از طریق سیطره رسانه‌ای خود آنچه را خودشان به عنوان حقوق‌بشر ترسیم کرده‌اند، به تمام ملت‌ها تحمیل کنند.

رییس دستگاه قضایی خواستار تلاش بیشتر ستاد حقوق‌بشر به منظور مقابله با تهاجم فرهنگی و حقوق‌بشری غرب و گسترش نگاه حقوق‌بشری اسلامی در قالب مفاهیم قابل عرضه به دنیا شد و افزود:‌ ستاد حقوق‌بشر باید بخوبی مورد حمایت واقع شود تا بتواند به پشتوانه مطالعات نظری و کارهای عملی و میدانی دیدگاه‌های غربی را درباب حقوق‌بشر به چالش بکشد.

در این جلسه، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه نیز به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های سال ۹۱ این ستاد پرداخت و همچنین برنامه‌های سال ۹۲ و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی ستاد حقوق بشر را تبیین کرد.

وی با اشاره به هجمه‌های حقوق‌بشری غرب علیه ایران، فعالیت‌های ستاد حقوق‌بشر را در راستای مقابله و خنثی‌سازی فعالیت‌های غربی‌ها توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های این ستاد به صورت منسجم و منطبق با دیدگاه‌های حقوق‌بشری اسلامی است و تمام تلاشمان را برای گسترش نگاه اسلامی به حقوق‌بشر به کار می‌بریم.

دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه گفت: اگرچه تهاجم غربی‌ دارای امکانات وسیع و بوق و کرنای رسانه‌ای کم‌سابقه‌ای علیه ملت ما، انقلاب ما و اسلام عزیز دارند، لیکن جمهوری اسلامی ایران در تمام فرصت‌ها با صدای بلند و منطق قوی و صریح سوءاستفاده و دشمنی‌ها را برملا کرده و مواضع نظام را مطرح می‌کند.

محمدجواد لاریجانی تاکید کرد: در شرایط امروز، جمهوری اسلامی ایران مدافع حق مسلم ملت‌ها در تعیین نحوه زندگی مدنی خود براساس فرهنگ ملی خویش است و ما با هرگونه سیاست تحمیلی نظام سکولار دموکراسی بر سایر کشورها مخالفیم.

وی افزود: علی‌رغم ریشه‌های عمیق نظری و فرهنگی حقوق‌بشر در جامعه ایرانی اسلامی ما، عنوان حقوق‌بشر به پرچم تهاجمی وسیعی علیه نظام اسلامی در ایران و اسلام در دنیا تبدیل شده است که در واقع نوعی سوءاستفاده از این موضوع است.

لاریجانی ستاد حقوق‌بشر را عالی‌ترین نهاد تاسیس‌شده در نظام اسلامی از سال ۱۳۸۴ دانست که مسئولیت‌های متعددی از جمله تبیین حقوق‌بشر اسلامی برای دنیا، مقابله با تهاجمات غربی و مشارکت فعال در تحول زیربنایی در اسناد و مکانیزم حقوق‌بشری بین‌المللی را داراست.

در این جلسه شورای عالی ستاد حقوق‌بشر، رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رییس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای امورخارجه، اطلاعات، کشور و دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، رییس سازمان زندان‌ها و سایر اعضا حضور داشتند که هرکدام به صورت جداگانه نقطه‌نظرات خود را درخصوص مباحث حقوق‌بشری بیان داشتند.