×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از شعار عدالت بدون عمل از سوی برخی مسئولان این مساله را موجب سستی ایمان و اعتقاد مردم دانست و گفت: اگر دائم صحبت از عدالت کنیم و شعار عدالت بدهیم اما مردم در عمل و در رفتار شخصی ،نوعی و جمعی آن را به چشم خود نبینند، هیچوقت موجب ایمان و اعتماد مردم نخواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی سخنان مقام معظم رهبری در سلسله نشستهای اندیشه‌های راهبردی را شامل مطالب قابل توجهی دانست و افزود: این جلسه و مطالب مطروحه آن شامل محورهای متعددی برای محافل علمی و محافل دانشگاهی و حوزوی است و همچنین برای مسئولان اجرایی کشور بسیار قابل توجه است و انشاءالله در مقام عمل مورد عنایت قرار گیرد.

آملی لاریجانی تأکید مقام معظم ر هبری بر اصل گفتمان عدالت و زنده نگه داشتن این بحث و با نشاط ساختن مباحث پیرامون عدالت و اینکه عدالت محور گفتمان در جهات مختلف علمی و سیاسی و اجتماعی کشور باشد را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: گر چه در اصل انقلاب اسلامی توجه به بحث عدالت یک بحث ریشه‌ای بوده و در کلام مقام معظم رهبری هم آمده و در طول سالیان انقلاب هم بر این مسئله تأکید بسیار شده و در قانون اساسی ما هم تأکید بسیار شده است، اما در عین حال برجسته ساختن این بحث در کشور و در گفتمان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور خودش یک مسئله‌ای است که باید به آن توجه کرد و این از محورهایی بوده که ایشان به آن توجه داده‌اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تفاوت توجه حکیمان و عالمان و متکلمان و توجه انبیاء و ادیان الهی به بحث عدالت و اینکه از دیرباز در اندیشه بشری، توجه به عدالت بوده است، اظهار کرد: از قبل از میلاد مسیح (س) که بحث‌های فلسفی حکیمان یونان مطرح بوده، شما می‌بینید که بحث عدالت، بسیار مطرح است. در کلمات سقراط بحث عدالت محوری اساسی را تشکیل می دهد و این بحث‌ها ادامه داشته و در کلمات حکیمان در دوره اسلامی هم همین طور بوده و در بعد از ظهور مسیحیت در میان متکلمان مسیحی نیز مطرح بوده تا به حال، که البته در روزگار ما بحث عدالت در فلسفه سیاسی مخصوصاً بسیار مطرح است و آثار زیادی مکتوب شده و کارهای زیادی انجام پذیرفته است.

آملی لاریجانی جهت‌گیری انبیای الهی نسبت به بحث عدالت را متمایز از نظریات متداول فیلسوفان و متکلمان دانست و افزود: انبیای الهی علاوه بر تأکید مضاعف بر روی بحث عدالت، خودشان هم طرفدار مظلوم بوده‌اند، خودشان در عمل وارد می‌شدند و در صحنه پیکار با ظالم وارد می‌شدند و در کنار مظلومان بوده‌اند و این نکته بسیار برجسته و قابل توجهی است، ما هیچ نبی‌ای را نمی‌بینیم که حامل پیام الهی در مورد عدالت باشد ولی در عمل، در کنار ظالم قرار بگیرد و یا بی تفاوت باشد و اساساً ادیان الهی محور پیامشان را عدالت قرار داده‌اند کما اینکه در قرآن کریم هم بحث قیام بالقسط غایت انزال کتب و ارسال رسل شمرده شده “لیقوم الناس بالقسط” این پیام محوری در عمل هم در صحنه حیات انبیاء الهی و پیروان ادیان آشکار است.

رئیس قوه قضاییه مباحث اخیر مقام معظم رهبری درخصوص عدالت را برای مسئولان به لحاظ رعایت عملی بسیار مهم و ارزشمند خواند و اظهار کرد: این بحث برای ما یک پیام مهم دارد و آن این است که گفتن عدالت و صحبت کردن از عدالت و تکرار آن، گر چه خوب است و خودش نشان می‌دهد که یک گفتمان محوری در زندگی انسان است ولی اگر در عمل ظاهر و منعکس نشود آنچنانکه باید و شاید رعایت نشود، هیچوقت آن اثری را نخواهد داشت که در ادیان به آن توصیه شده و روش عملی انبیاء الهی هم بوده است، لذا اگر ما می‌خواهیم راه انبیاء الهی و بزرگان را طی بکنیم باید گفتار و عملمان با هم هم نوا و هماهنگ باشد.

آملی لاریجانی با انتقاد از شعار عدالت بدون عمل از سوی برخی مسئولان را موجب سستی ایمان و اعتقاد مردم دانست و افزود: اگر دائم صحبت از عدالت بکنیم و شعار عدالت بدهیم ولی مردم در عمل و در رفتار شخصی و در رفتار نوعی و جمعی آن را به چشم خود نبینند، هیچوقت موجب ایمان و اعتماد مردم نخواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت اصل تبیین عدالت اسلامی گفت: عدالت مفهومی است مثل بسیاری از مفاهیم که در حاشیه و اطرافش ابهاماتی وجود دارد ولی منافاتی ندارد که پاره‌ای مصادیق روشن هم داشته باشد. به طور مثال الان که توصیه می‌شود راجع به مفهوم عدالت و تببین حقیقت عدالت کار بکنید و اندیشه ورزی کنید معنایش این نیست که تا به حال عدالت را به هیچ وجه نمی‌شناختیم و عمل هم نمی‌کردیم، بلکه مثل بسیاری از مفاهیم قدر متیقن دارد، هسته‌ای مرکزی در این معنا وجود دارد که همه مردم می‌فهمند به صرافت طبیعتشان می‌فهمند و ادراک می‌کنند و همان را هم عمل می‌کنند، اما در عین حال منافاتی ندارد که اندیشه ورزان ما و افرادی که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پژوهش می‌کنند، یکی از محورهای پژوهشی خویش را تبیین حقیقت عدالت قرار بدهند تا بتوانند نظریه صحیحی در بحث عدالت ارائه بکنند.

آملی لاریجانی با مهم خواندن توصیه مقام معظم رهبری در مورد اجتناب از اختلاط اظهار کرد: توصیه مهم مقام معظم رهبری بحث اجتناب از اختلاط است و طبیعتاً ما در بستر تبیین‌ها و در بستر پژوهش‌هایی که داریم از افکار دیگران هم استفاده می‌کنیم و به افکار دیگران مراجعه می‌کنیم. مراجعه به فکر دیگران، اندوختن تجربیات دیگران است و نباید خودمان را محروم بکنیم، ولی ارائه و تنقیح یک نظریه ناب که بتوانیم به اسلام منتسب کنیم، کار بسیار مهمی است.

رئیس قوه قضاییه با تشریح این فراز از بیانات مقام معظم رهبری که توصیه کردند صرف اینکه ما آرای دیگران را کنار هم بگذاریم و یک التقاطی از نظریات را به عنوان نظریه ارائه کنیم، کار صحیحی نیست، تاکید کرد: این شاید آسان ترین کار باشد و می‌شود گفت بدترین کار هم هست، ما به عنوان متدینان یک دین، باید آنچه را که در استقلال و تمامیت این دین می‌بینیم عرضه بکنیم و این البته کار مجتهدان در دین است و خود، یک مجاهدت مضاعف می‌خواهد. راه طی نشده‌ای است. ما در بحث عدالت پژوهش زیادی نکرده‌ایم، خصوصاً در اینکه چگونه یک فکر و یک نظریه و یک نظام، اسلامی می‌شود.

آملی لاریجانی سخنرانی سالانه اوباما و نکاتی که در این سخنرانی مطرح شده است را در راستای تلاش مذبوحانه برای تبرئه آمریکا و زدودن چهره کریه آن در سال‌های اخیر دانست و افزود: در این سخنرانی نکات متعددی طرح شده و برای کسی که از بیرون نگاه می‌کند متوجه می‌شود کل این سخنرانی برای تبرئه آمریکاست و برای زدودن آن چهره بسیار کریهی است که آمریکا در طی سال‌های متمادی برای خودش تحصیل کرده، چهره‌ای استعمارگر، ظالم، متجاوز و کسی که از هر ابزاری استفاده می‌کند برای اینکه فقط منافع خودش را پیش ببرد.

رئیس قوه قضاییه با رد ادعاها و تحلیل‌های رئیس جمهور آمریکا نسبت به رویدادها و حوادث خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار کرد: چهره آمریکا خیلی کریه‌تر از این است که با این عبارتها بتوانید بپوشانید، شما تا دو روز پیش در مصر مدافع سرسخت این دیکتاتور بودید حامی بزرگش شما بودید، حالا صدای مادری را می‌شنوید که می‌گوید می‌خواهم هوای تازه استنشاق کنم! یا در تونس همینطور، در یمن همچنان دارید از دیکتاتور حاکم آن دفاع می‌کنید و به دنبال جایگزینی هستید که منافع شما را دنبال کند، آنوقت می‌گویید که ما صدای شما را می‌شنویم.

آملی لاریجانی به رفتار دوگانه آمریکا در بحث حقوق بشر، به ظلم حکام بحرین با حمایت آمریکا اشاره کرد و گفت: از همه تأسف آورتر موضوع بحرین و خشونت‌هایی است که در بحرین اعمال می‌شود، تخریب مساجد و آتش زدن قرآن و کشتار مردم، اینها همگی در پیش چشمان شما صورت می‌گیرد. نماینده شما حکام ظالم بحرین را تشویق می‌کند بر اینکه مقابله با مردم را ادامه بدهند و آنوقت حالا شما چهره دفاع از حقوق بشر و حقوق انسانی می‌گیرید که انگار در کنار مردم هستند.

رئیس قوه قضاییه رشد و ارتقای افکار عمومی مردم جهان نسبت به فجایع دست نشاندگان آمریکا را در حوادث اخیر بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: همه مردم می‌دانند که شما در این سالیان چه کرده‌اید و چگونه خودتان را به دروغ مدافع حقوق بشر اعلام می‌کنید و تلاش دارید چنین چهره‌ای را در جهان از خودتان نشان بدهید اما شما همین چند روز پیش به کشور پاکستان در یک کشور مستقل حمله کردید و بن لادن را کشتید، بن لادنی که خودتان ساختید همان‌طور که طالبان را ساختید، حال چگونه حاکمیت کشوری مستقل را مخدوش می‌کنید و تأسف آورتر این‌که تأکید هم می‌کنند، الان هم اگر بدانیم کسانی این چنین در پاکستان هستند بدون اعلام به دولت‌ها این کار را خواهیم کرد. آیا این معنای احترام به حقوق بشر و احترام به حقوق انسانی است؟

آملی لاریجانی این استدلال که ما هر کجا که منافعمان مورد خطر قرار گرفت وارد عمل می‌شویم را “قانونی بدتر از قانون جنگل” دانست و اظهار کرد: اینکه هر کسی قدرت داشته باشد و بتواند به هر نقطه‌ای حمله کند در تناقض جدی با ادعاهای حقوق بشری آمریکاست و با این چهره‌هایی که از خودتان نشان می‌دهید واقعاً هیچ تناسبی ندارد.

رئیس قوه قضاییه دولتمردان آمریکا را به عبرت آموزی از رفتار گذشته و بازنگری در آن نصیحت کرد و گفت: ما متأسفیم که آمریکا هنوز هم از رفتار ظالمانه خود عبرت نگرفته و امیدواریم از گذشته پند بگیرند و در رفتارشان تجدید نظر کنند.

رئیس قوه قضاییه در ابتدای این جلسه ضمن تبریک و تهنیت میلاد مسعود دخت گرامی پیامبر اسلام، صدیقه کبری حضرت زهرا (سلام ا… علیها) و سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، این روز را نشانه مقاومت در مقابل ظالمان و نمایانگر ایمان و صلابت رزمندگان اسلام دانست.

به گزارش ایسنا، مسئولان عالی قضایی در جلسه امروز، مسایل مربوط به دیه و افزایش حق بیمه خودروها و ضرورت کاستن فشار مالی آن بر مردم را مورد تأکید قرار دادند.

آملی لاریجانی درخصوص نحوه تعیین نرخ دیه امسال که بر اساس صد نفر شتر ۹۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: آنچه دستگاه قضایی به عنوان نرخ دیه اعلام داشته بر اساس نظر فقها که لزوم اداء یکی از امور ششگانه است و احتساب کمترین آنها یعنی صد نفر شتر بوده است. بر اساس بررسی‌های مستقل قوه قضاییه و گزارشهای متعدد از منابع مختلف و همچنین براساس نظریه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت ۹۰۰ میلیون ریال برای صد نفر شتر در سال جاری اعلام شده است. در واقع دستگاه قضایی در اصل میزان دیه نقشی ندارد و فقط باید براساس کارشناسی ‌های انجام گرفته، قیمت سوقیه آن را تعیین کند. آن چنان که در سالهای گذشته نیز به همین روال اقدام می شده است.

رئیس قوه قضاییه راه حل جلوگیری از آسیب احتمالی افزایش میزان دیه بر اقشار آسیب پذیر را پرداخت یارانه دولتی به شرکتهای بیمه دانست که پاره‌ای رایزنی‌ها در این باب انجام گرفت است. همچنین در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آستانه یکصدمین سال تأسیس ثبت گزارشی از روند اجرای طرح کاداستر و اقدامات و عملکرد سازمان متبوع خود ارائه کرد.