×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بارها شنیده شده که گفته می‌شود عمل به قانون بد از بی‌قانونی بهتر است. این سخن صد البته صحیح می‌باشد، اما پر واضح است که این گفته تمثیلی است در نکوهش بی‌قانونی و نه مثالی در توجیه تصویب و اجرای قانون‌های نارسا.
اما متأسفانه به همین دستمایه کم نیست مقرراتی که به تعجیل و یا گاه تأخیر بی‌حاصل تصویب شده است اما اینک خود به سد راه عدالت بدل گردیده است.
برخی از این قوانین به دلیل عدم جامعیت دارای روزنه‌هایی فراخ هستند که قانون دانان قانون شکن شتر را با بار و جهاز از درون آن عبور می‌دهند و عمل آنان صد البته مخالف قانون تلقی نمی‌شود!
برخی از این قوانین در درون خود جلوه‌هایی آرمانی و غیر عملی دارند و به تدریج در سایه عدم امـکـان اجـرای بـرخـی از مـفـاد، کـلـیـت قـانـون بی‌حیثیت و بی‌مقدار شده و به تدریج به تکه کاغذی مبدل گردیده است. هر آینه کسی در مقام اقامه و اجرای این قانون بر آید به دلیل دوری آن از اذهان عموم با شکستی محتوم روبه‌رو خواهد شد.
بعضی از مقررات فصلی و گذرا بوده و تحت تأثیر جو غالب زمان تصویب شکل گرفته‌اند و ایـنک با فرو نشستن غبارها قامت ناراست و بی‌تناسب آنها در کنار سایر مقررات رخ می‌نماید و مجریان قانون همواره در برزخ عمل به قانون و یا عدالت می‌مانند.
برخی از قوانین فاقد نگاه فرابخشی بوده و با قـدرت چـانـه‌زنـی یک دستگاه بدون توجه به تأثیرات ملی آن به تصویب رسیده است و یا متداخل در صلاحیت سایر قواست، اما به آن توجه نشده است. نظیر آن که بخشی از یک دستگاه بتواند قانونی را در نهاد قانونگذاری به سرانجام رساند که عملاً بالاترین مقامات آن دستگاه نسبت به آن ناراضی و ناخشنود بوده اما طرح به راه خود تا تصویب ادامه دهد و به نظرات کارشناسی نیز توجه نشود.
نظیر این مقررات کم نیست و امروزه کار را به آن جا رسانده است که برخی اساساً شغل خود را یافتن راه فرار برای مشتریان خود از خلأها و میان‌برهای مسدود نشده قوانین قرار داده‌اند. تنگه‌هایی که دراُحُدِ قانونگذاری رها شده‌اند تا عدالت از پشت سر، آماج حمله قانون شکنان قرار بگیرد.
نکته‌ای که ریاست محترم قوه قضاییه در دیـدارهـای خـود بـا نـمـایـندگان محترم مجلس شورای اسلامی همواره بر آن تأکید داشته و از مجلس کنونی که آراسته به زیور تدبیر، دانش و پایبندی به اصول و مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواسته ‌اند که به این مهم توجه بیشتری نسبت به گذشته نمایند. باشد که در سایه این تعامل مثبت حرمت و شأن قانون در کشور بیش از پیش ارتقاء یابد. انشاءا…