×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس جدید دیوان عالی کشور، رسیدگی به پرونده‌ها از باب تجدیدنظر، ایجاد وحدت رویه در آرای صادره و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم را از مهم‌ترین وظایف دیوان عالی کشور ذکر کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کریمی در مراسم معارفه خود به عنوان رییس جدید دیوان عالی کشور که در کاخ دادگستری برگزار شد، خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: آقای جنتی ما در دیوان عالی کشور معضلی داریم که حل این معضل را از جنابعالی خواستارم.

 

وی با اشاره به مقوله اعاده دادرسی که ضروری است و از سوی قانونگذار مطرح شده، ادامه داد: اعاده دادرسی در پرونده‌های حقوقی در محاکم خودشان رسیدگی می‌شود، اما در پرونده‌های کیفری اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور رسیدگی می‌شود. به تعبیر بنده اعاده دادرسی در پرونده‌های کیفری که در دیوان عالی کشور انجام می‌شود هفت بند دارد.

 

وی افزود: بعد از اینکه دادگاه تجدیدنظر رای خود را صادر و دیوان عالی کشور نیز رای خود را صادر کرد رای پرونده قطعی می‌شود. آنگاه تازه اول کار است. به دیوان می آیند و درخواست اعاده دادرسی می‌کنند و در دیوان رسیدگی آغاز می‌شود. زمانی که کار تمام شد اگر به نفع آقایان باشد که هیچ، اما اگر به نفع آن‌ها نباشد دادخواست دیگری را ارائه می‌دهند. به طور کلی برای هر بند در اعاده دادرسی، آقایان هفت بار به دیوان عالی کشور می‌آیند و دیوان هم مکلف به رسیدگی است. در کجا این قاعده وجود دارد که پرونده‌ای در دادگاه بدوی، تجدیدنظر، دیوان عالی کشور رسیدگی شود و بعد هفت بار دیگر از سوی آقایان درخواست اعاده دادرسی شود. من از آقای جنتی حل این مشکل را خواستارم.

 

وی با بیان اینکه ۱۱۱ سال از تاسیس دیوان عالی کشور می‌گذرد، ادامه داد: در اصل ۱۶۱ قانون اساسی، ‌۳۰ وظیفه برای دیوان عالی کشور مشخص شده است که مهم‌ترین وظایف دیوان رسیدگی به پرونده‌ها، ایجاد وحدت رویه در آرا و … است.

 

وی افزود: قانونگذار برای دیوان عالی کشور حساب جداگانه‌ای باز کرده و تشکیلاتی را متصور شده که حرف اول را در دستگاه قضایی می‌زند. به طور مثال ما در دیوان عالی کشور قضاتی را داریم که دارای سابقه قضایی ۳۰، ۴۰ و ۴۵ ساله هستند و قاضی کمتر از ۳۰ سال به ندرت در دیوان می‌بینیم.

 

کریمی با یادآوری اینکه گاهی اوقات منظره‌هایی را در دیوان عالی کشور می‌بینم که بسیار دردناک است، گفت: گاهی قضاتی دارای سابقه ۴۰ ساله کار قضایی به بنده مراجعه می‌کنند و می‌گویند که برای عروسی پسرم نیاز به ۱۰ میلیون تومان پول دارم. این افراد و قضات نیروهایی هستند که زیر بار شیاطین نمی‌روند و قضاتی هستند که احکام قاطع و متقن را صادر می‌کنند و فریب شیاطین را نمی‌خورند. بنده به این قضات افتخار می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه پرونده‌های مختومه ما در دیوان عالی کشور افزون‌تر از پرونده‌های ورودی است گفت: در سال گذشته ما ۲۸ مورد وحدت رویه داشتیم. البته هم رای اصراری و هم وحدت رویه بوده است و ما در هر هفته یک روز را اختصاص به پرونده‌های وحدت رویه می‌دهیم.

 

کریمی با بیان اینکه وظیفه مهم دیگر ما در دیوان عالی کشور، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم سراسر کشور است ادامه داد: در دوره ۲۰ ساله گذشته این اصل در قانون اساسی متروکه مانده بود، اما با ریاست آقای آملی‌لاریجانی الحمدلله این وظیفه به نحو مطلوبی انجام شده است.

 

وی در پایان یادآور شد: ما در سال گذشته توانستیم ۲۵ هزار پرونده را از طریق راه دور رسیدگی کنیم.