×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی برای سرعت بخشیدن به امر پژوهش در حوزه پزشکی قانونی راه اندازی شد.

عبدالرئوف ادیب‌زاده در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اهمیت پژوهش در سازمان بر اساس قانون تشکیل سازمان تأکید کرد و گفت: پژوهش در سازمان با محدودیت‌ها و موانعی مواجه بوده که برای رفع این محدودیت‌ها همواره تلاش‌هایی صورت گرفته‌است، از جمله با پیگیری‌های انجام شده و با نظر مساعد رییس سازمان بودجه مناسبی با توجه به شرایط موجود به امر پژوهش در سال جاری اختصاص یافت.

به گفته وی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز برای سرعت بخشیدن و توسعه امر پژوهش را‌ه اندازی شد که در طول فعالیت اقدامات مؤثر و شایسته ای در حوزه پژوهش انجام داده‌است.

ادیب زاده از تمامی کسانی که در ابتدای تشکیل سازمان، با نگاهی تیزبین، پژوهش را به عنوان یکی از اساسی ترین وظایف سازمان در قانون گنجاندند تشکر و از زحمات تمامی آنان که امر پژوهش را به تدریج ارتقا داده و تا جایگاه کنونی آن در سازمان رسانده اند قدردانی کرد.

مدیرکل طرح و برنامه سازمان: با عبور از مرحله فرهنگ سازی باید به پژوهش های کاربردی پرداخت

در ادامه شمسیانی مدیرکل طرح و برنامه سازمان با تقسیم مراحل تحقیق به سه بخش ایجاد فرهنگ پژوهش بین عوام و خواص، رفتن به سمت پژوهش‌های کاربردی و رفتن به سمت پژوهش‌های بنیادی تصریح کرد: کشور از سال ۶۷ تاکنون فرهنگ سازی در حوزه پژوهش را آغاز کرده و به نظر می رسد هنوز از این مرحله گذر نکرده است در حالی که لازم است از مرحله فرهنگ سازی عبور کرد و بیشتر به پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه باید این بررسی صورت گیرد که صرف هزینه در امر پژوهش سازمان چه نتیجه‌ای داشته و چه مشکلاتی را برطرف کرده‌است،‌ افزود: بودجه سازمان در حوزه آموزش و پژوهش در چند سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است که امیدواریم به نحوشایسته و در مسیر کسب نتایج مطلوب برای رفع مشکلات سازمان هزینه شود.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی: باید به تألیف و بومی سازی کتب تغییر رویه دهیم

در ادامه خدادوست رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات و تصویب نهایی اساسنامه مرکز تحقیقات به شکل هیأت امنایی در سال ۱۳۹۰، اظهار داشت: در سال گذشته با کمک همکاران مجوز انتشارات مرکز تحقیقات اخذ و به همت دفتر تدوین کتب مرجع پزشکی قانونی کتاب‌ها تدوین، چاپ و منتشر شد.

وی ادامه داد: با بررسی های صورت گرفته و با توجه به تأمین نیازهای علمی سازمان در بخش ترجمه کتب، لازم است به سمت تألیف و بومی سازی کتب تغییر رویه دهیم تا کتاب‌هایی متناسب با شرایط و قوانین کشورمان تهیه شود.

خدادوست با اشاره به انتشار کتاب مرگ‌های غیر طبیعی توسط مرکز تحقیقات که مرجع بسیاری از منابع علمی قرار گرفته، از تألیف کتاب حوادث ترافیکی در ۱۰ سال گذشته در ۵۳۰ صفحه خبر داد و گفت: این کتاب در مرحله صفحه آرایی است و به زودی منتشر می شود که قطعاً مورد استفاده بسیاری از مراکز تحقیقاتی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه طرح‌های پژوهشی هم از آنجا که نگاه مرکز تحقیقات نگاهی سازمانی است اولویت‌های پژوهشی ما همان اولویت‌های سازمان است تا بتواند در قالب طرح‌های پژوهشی بخشی از مشکلات سازمان را رفع کند.

رییس مرکز تحقیقات با اشاره به تصویب چارت تشکیلاتی این مرکز و تعیین نه زیرگروه تخصصی برای آن افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته مقرر شد با وجود مشکلات مالی موجود گروه‌های تخصصی فعالیت خود را رسماً آغاز کنند پیش از آنکه ردیف‌های مربوط ایجاد شود.

در این مراسم از استان‌های برتر در حوزه پژوهش به ترتیب استان فارس با ۵۵۹ امتیاز، استان مرکزی با ۳۴۳ امتیاز، یزد با ۳۰۷ امتیاز و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۰۴ امتیاز تقدیر شد. در این مراسم دبیران کمیته‌های پژوهشی استان‌های برتر، محققین برگزیده (دکتر زارع نژاد و دکتر دانش‌پرور)، محقق برتر (دکتر هاشمی)، دانشیار سازمان (دکتر سلطانی نژاد)، رییس دبیرخانه تدوین کتب مرجع (دکتر عابدی) تلاش‌گران حوزه نشر (دکتر علیپور، مرادی و خادمی) و حامیان مرکز تحقیقات (دکتر ادیب زاده و دکتر قدیرزاده) با اهدای لوح و هدایی قدردانی شد.

در این مراسم همچنین تقدیر ویژه‌ای از شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به دلیل حمایت‌های وی از مرکز تحقیقات و حوزه پژوهش سازمان صورت گرفت.