×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد تصویب طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی در سن ۱۸ سالگی تصویب شد.
خلیل حیات مقدم عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره سرنوشت طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدران خارجی گفت: این طرح در روز سه‌شنبه پس از بازگشت از کمیته تخصصی در کمیسیون قضایی به بحث و بررسی گذاشته شد.
وی افزود: در این جلسه که اکثریت اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند بحث اعطای تابعیت به این کودکان بررسی شد و در نهایت توسط اعضا تصویب شد.
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد این کودکان تا سن ۱۸ سالگی از تمامی حقوق شهروندی همانند ایرانیان استفاده کنند.
حیات مقدم افزود: پس از سن ۱۸ سالگی و با توجه به درخواست این افراد و همچنین نداشتن سابقه کیفری به آنها براساس رآی دادگاه تابعیت تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: البته باید در نظر داشت که ازدواج پدران و مادران این فرزندان باید با رعایت ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی صورت پذیرفته باشد.
عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کاری برای هویت بخشی به این کودکان در نظر گرفته شده یا خیر گفت: وزرات کشور موظف شده است تا برای این افراد اوراق هویت صادر کند و صادر کردن ان مشمول دریافت هزینه نخواهد بود.
حیات مقدم در پاسخ به این سوال که اگر این کودکان از سن ۱۵ سالگی تا ۱۸ سالگی تصمیم به کار کردن بگیرند آیا مشمول قوانین کار خواهند بود یا خیر گفت: بله این افراد مانند یک ایرانی در برابر قانون کار خواهند بود.
وی همچنین تاکید کرد: در جلسه روز گذشته کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی این قانون تا پایان سال ۹۵ اجرا خواهد شد در حالی که پیش از این قرار بود تنها در سال ۹۱ این قانون اجرا شود.