×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح از تغییر در نحوه برخورد با سربازان فراری خبر داد و اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که از سابق در خصوص پرونده‌های مربوط به فرار از خدمت سربازان وظیفه وجود داشت که بدون جلب متهم، پرونده به دادسرای نظامی ارسال می‌شد، با مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری نیروهای مسلح حل شد.

، حجت‌الاسلام محمد مصدق طی سخنانی در همایش مدیران سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این مطلب تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، یگان‌های نظامی و انتظامی مکلف به دستگیری و تحویل متهمان فراری هستند.

وی تاکید کرد: قانون، دژبان را مکلف کرده است که وقتی کسی از خدمت فرار کرد او را دستگیر کند و تحویل دادسرای نظامی بدهد.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین از فراهم شدن مقدمات واگذاری امور کارشناسی نظامی و انتظامی پرونده‌های قضایی دادسراها و دادگاه‌های نظامی به کارشناسان نیروهای مسلح خبر داد.

مصدق گفت: بر اساس تبصره ماده ۱۳۳ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، امور کارشناسی در پرونده‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح باید به کارشناسان نظامی و انتظامی ارجاع شود و نحوه اجرای آن به موجب دستورالعملی است که توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری و هماهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح تهیه شده و به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسیده است.

وی با بیان اینکه گزینش کارشناسان توسط بازرسی نیروها صورت می‌گیرد، ادامه داد: تا کنون ارتش ۱۳۳ کارشناس را در رشته‌های مختلف پس از گزینش و آزمون به سازمان قضایی معرفی کرده و منتظر اقدام سایر نیروها در این رابطه هستیم.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح از برگزاری مراسم تحلیف کارشناسان در هر استان خبر داد و گفت: کارت شناسایی و ابلاغ این افراد به مدت یک سال در تهران به صورت متمرکز انجام خواهد شد و نظارت بر امور مربوط به کارشناسان مطابق با دستورالعمل ابلاغی بر عهده روسای سازمان قضایی استان‌هاست.

مصدق در بخش دیگری از سخنان خود درباره آزمون جذب قضات نظامی خاطرنشان کرد: در فراخوان عمومی که انجام شد تا کنون ۱۴۰۰ نفر از کارکنان نیروهای مسلح برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده‌اند که حدود ۵۰ نفر به عنوان قاضی نظامی جذب خواهند شد.

وی اضافه کرد: در جلساتی که با معاونت آموزش قوه قضاییه و مدیریت گزینش، جذب و استخدام قضات داشتیم، مقدمات برگزاری آزمون فراهم شده است.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در آزمون کتبی فرقی بین همکاران شاغل در سازمان و شرکت‌کنندگان خارج از سازمان وجود ندارد، گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح با توجه به اولویت‌هایی که اعلام شده است، افراد را جذب خواهد کرد.

مصدق همچنین از برگزاری آزمون جامع ویژه قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: تا پایان سال تعداد واجدان شرایط شرکت در آزمون به حد نصاب لازم خواهد رسید و با موافقت معاونت آموزش قوه قضائیه این آزمون توسط سازمان قضایی با منابع اختصاصی دادسرا و دادگاه‌های نظامی برگزار خواهد شد.