×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه نقش پزشکی قانونی را در کشف حقیقت و کمک به قاضی و رای او نقشی ممتاز دانست و خطاب به پزشکان قانونی گفت: شما اگرچه قاضی نیستند اما در جایگاه داوری نشسته‌اید.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان پزشکی قانونی کشور با قدردانی از زحمات محمد حسن عابدی که برای رسیدن پزشکی قانونی به جایگاه بایسته و شایسته تلاش کرد، با اشاره به آ‌یاتی از قرآن که توسط قاری مراسم قرائت شد، گفت: جزا و پاداش کسی که حسناتی در جامعه ایجاد کند، ده برابر است.

وی ادامه داد:‌ به اعتبار انگیزه و آثار نیز می‌توان محاسبه کرد که ایجاد یک سنت حسنه اجتماعی که مردم از آن بهره ببرند و موجب تسهیل کار ارباب رجوع شود، همچنین دقت در تشخیص، تلاش برای کسب حقیقت و اجرای عدالت کیفری چقدر می‌تواند برکات داشته باشد.

وی ادامه داد: این تشخیص باید با دانش قوی، ‌اخلاق عمومی، اخلاق حرفه‌ای، تقوای الهی، ترس از خدا و عدم تاثیر از هیچ‌کس و هیچ قدرت و جایگاهی توام باشد، شاید گفته شود اینها فقط خصوصیات قاضی است. پزشکان اگرچه قاضی نیستند اما در جایگاه داوری نشسته‌اند.

وی افزود: وقتی شما اعلام می‌کنید که یک حادثه با وجود سبب‌های متعدد، یک سبب قوی‌تر دارد، مبتنی بر این است که می‌توان در محضر خداوند متعال نیز برای آن، حجت ارائه کرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره مجدد به آیاتی از قرآن که در جلسه قرائت شد، گفت: ما می‌گوییم انسان‌ها باید نسبت به میثاق‌ها و پیمان‌ها وفادار باشد و خلاف عهد و پیمان عمل نکنند و پزشکان و قضات نیز سوگند یاد می‌کنند. این امر برای کسی که می‌خواهد عمل الهی انجام دهد یک کف تلقی می‌شود نه یک سقف.

رییسی در ادامه به مواردی که برای پزشکی قانونی ضروری است اشاره کرد و گفت: آنچه برای پزشکی قانونی ضرورت دارد در وهله اول دانش به هنگام و به روز است. در وهله دوم استفاده از ابزار برای تشخیص است که جدیدترین ابزار کشف جرم و جنایات باید به کار گرفته شود. در وهله سوم نیز ضرورت ساز و کار متناسب برای انجام وظیفه در پزشکی قانونی است.

وی ادامه داد: تبدیل پزشکی قانونی به سازمان،‌نقش موثری در رسیدن آن به جایگاه مطلوب داشته است اما دید رییس قوه قضاییه نیز این است که حتما باید پزشکی قانونی به جایگاه مطلوب خود و به لحاظ امکانات، ابزار کار، بودجه و اعتبارات دست یابد که این امر نیازمند مدیریت و پشتیبانی قوه قضاییه است.

رییسی تاکید کرد: نکته مهم و محوری به عنوان کارآمدترین نکته‌ای که می‌تواند علم دانش و ابزار کار را در پزشکی قانونی با کمترین خطا به قضات و ارباب رجوع ارائه دهد خداترسی، خداخواهی و خدامحوری است.

وی با یبان اینکه آنچه ماندگاری دارد دگرخواهی در پرتو خداخواهی است، افزود: باید با انگیزه اینکه کار مردم را انجام داد و گره باز کرد، کارها را پیگیری کنیم.

رییسی با اشاره به سوابق علمی و اجرایی دکتر شجاعی رییس جدید سازمان پزشکی قانونی عنوان کرد: ایشان چهره‌ای خدمتگزار و انقلابی و دارای سوابق ارزشمند در دفاع مقدس،‌صاحب جایگاه در عرصه پزشکی و تالیفات متعدد است.

وی با تاکید بر این‌که نباید به نقطه‌ای که اکنون در پزشکی قانونی داریم قانع شد، افزود: یقین داریم با انگیزه دکتر شجاعی و سوابق ارزشمندشان پزشکی قانونی گام‌های بلندی را در جهت رسیدن به جایگاه بایسته خود و با پشتیبانی سایر قوا برخواهد داشت.