×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اینکه روزی در دادگستری باشی و فردی با ظاهر وکسوتی موجه برای حل مشکل به تو پیشنهاد کمک کند و هنگامی از او بخواهی درباره چگونگی تواناییش پاسخ دهد، با جملاتی قلمبه سلمبه که حتی یک وکیل دادگستری را مبهوت کند و خبر از ارتباطاتش از مدیر دفتر محاکم تا قاضی و بازپرس و دادیار و دادستان و حتی رییس عدلیه و قضا دهد ، دیگر رمقی برایت نخواهد ماند که امیدوار به احقاق حق باشی. چه رسد به آنکه مخاطب آن فرد ، مردم عوام باشند.
در عرصه مقدس نهاد های قضایی و وکالت ، دور کردن کارچاق کن ها از این محیط پرتلاطم ، نویدی از پاکیزگی عملکرد این نهادهاست.
در خبرها از قول ‌ رییس حفاظت اطلاعات دادگستری استان کرمان خواندم: از ابتدای سال جاری تعداد ۴۰ نفر از افراد که با عناوین مختلف در صدد فریب مراجعان به محاکم و مراکز قضایی سطح استان بودند، شناسایی و دستگیر شدند، رأی محکومیت تعدادی از این افراد نیز صادر ودر حال اجراست. این افراد عمدتاً با استفاده از عناوین دولتی و ادعای اعمال نفوذ در سطح مدیران و قضات دستگاه قضایی و یا تظاهر به امر وکالت، با اصحاب دعاوی ارتباط برقرار کرده و با شیوه های گوناگون از آنها وجوهی را اخذ کرده‌اند. : بعضی از این افراد با توجه به نظارت‌های دقیق حفاظتی قبل از هرگونه اقدام، شناسایی و در بازجویی به عمل آمده به برنامه و هدف مد نظر خود اقرار کرده‌اند. کارچاق کن‌ها افرادی معمولاً با ظاهر متشخص هستند که با استفاده از عبارات و نشانه های دینی و انتصاب و آشنایی خود به مسئولان سیاسی، انقلابی و یا نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی با افراد ارتباط برقرار کرده و با دادن قول رفع مشکل قضایی از آنها و تغییر تصمیمات قضایی، از افراد ساده لوح اقدام به کلاهبرداری و اخذ وجه می‌کنند.
اینکه چگونه فقط در دادگستری کرمان ۴۰ نفر کارچاق کن ظرف مدت سه یا چهار ماه دستگیر شده اند و یا اینکه اصولا تعداد کارکنان دادگستری کرمان چه تعدادست! مورد بحث نیست. واگر بخواهیم با مقایسه ساده ریاضی تعداد تقریبی کارچاق کنهای دادگستری تهران را محاسبه کنیم ، بماند برای بعد.
اما باید بپذیریم که بر خلاف تصور ، افراد ساده لوح تنها هدف کارچاق کن نبوده بلکه در بین افراد تحصیل کرده و حتی دارای اطلاعات حقوقی کسانی یافت می شوند که برای کوتاه کردن مسیر دادرسی دست توسل به این افراد می زنند. صرف نظر غیرقانونی وغیر مشروع بودن نفس عمل دخالت در قضا و محکمه ، موجبات فراهم آوری چنین توسلاتی قابل تامل است ، از قبیل اطاله دادرسی ، اوقات طولانی و حتی عدم تحمل صدور احکام بر مبنی حق ، که در جای خود قابل بحث است.

بهرحال راههای شناسایی وکیل دادگستری از کارچاق کن بسیار آسانست. وکلای دادگستری که از کانون وکلا یا مرکز مشاوران حقوقی و وکلا پروانه گرفته اند،
اولا: دارای نشان مخصوص بر روی لباس خود می باشند.
ثانیا: کارت شناسایی معتبر را که دارای نام و نام خانوادگی و شهر حوزه فعالیت و پایه وکالت و تاریخ اعتبار می باشد ، بهمراه دارند.
ثالثا:با کارت ویزیت ایشان می توان به سرعت صحت و سلامت شغلی ایشان را بدست آورد.نشانی های اینترنتی زیر به شما کمک لازم را  برای جستجوی وکیل خواهند نمود.

مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه
کانون وکلای دادگستری

در پایان آنچه مرا بر آن داشت چنین مطلبی را رقم زنم، قدردانی از کارکنان دستگاه حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بود ونفس عملیات شناسایی و معرفی افراد مداخله گر در نهاد مقدس قضا و وکالت قابل ستایش است و امیدست این معضل که در پایتخت مشهودترست ، مرتفع شود.
مصطفی ترک همدانی
وکیل پایه یک دادگستری