×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نقض حقوق بشر از آمریکا به جاهای دیگر سرایت کرده است
متن کامـل سخـنـان مـوسـوی،عسـگرخـانی،مـتـقـی و هـاشـمـی

همایش “بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا” صبح امروز با حضور تعدادی از اساتید و حقوقدانان در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشگاه تهران برگزار شد.  دکتر موسوی، رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این هماش با بیان این‌که در گوشه و کنار عالم، آثاری از آمریکا مشاهده می‌شود، اظهار کرد: ای کاش این آثار به نحوی مفید بود؛ ولی اکنون ملت‌ها از این آثار رنج می‌برند. همانطور که مشاهده می‌کنید هرجا سردمداران آمریکایی حضور می‌یابند مردم با تظاهرات اعتراضات خود را نشان می‌دهند که این بیان کننده‌ قضاوت مردم نسبت به آنها است.

 وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل را همه‌ی کشورها مطرح می‌کنند از جمله این که پیرو صلح، امنیت، حقوق بشر و … هستیم ولی این موارد باید در عمل نشان داده شود که چه کسانی به این موضوعات پایبند هستند.

 رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به سیاست‌های آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا هم در سرزمین خود و هم در کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند. در خصوص سایر کشورها هنگامی که نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد آمریکایی‌ها سکوت مرگباری را در پیش می‌گیرند. به وضوح دیده می‌شود در برخی از کشورها به ویژه فلسطین چه ظلم‌هایی روا شده و می‌شود و مردم آن‌ها از کمترین حقوق بشر برخوردار هستند. ویژگی ایالات متحده‌ آمریکا این است که از مرزهای داخلی خود عبور کرده و موضوع فرامرزی می‌شود و اقداماتی را در خارج از مرزهای خود از جمله عراق، افغانستان، فلسطین و …. انجام می‌دهد.

 وی جنایات علیه بشریت از سوی آمریکا را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: بمب‌باران‌هایی که انجام می‌شود و حملاتی که علیه غیر نظامیان صورت می‌گیرد، مواردی از جنایات جنگی و علیه بشریت است. همچنین مداخله در امور داخلی سایر کشورها، تحریکات سیاسی و اقتصادی علیه کشورهای مخالف از دیگر مواردی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند، این در حالی است که زمان استعمار گذشته ولی امریکا به لشگرکشی به سایر کشورها اقدام می‌کند.

 موسوی در ادامه جنگ نرم را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از ماهواره و اینترنت برنامه‌ریزی‌های متعددی به زبان‌های کشورهای مختلف انجام داده و قصد دگرگونی در آنجا دارند و در حقیقت به دنبال تحریکات سیاسی و اقتصادی هستند. از سویی دیگر حمایت‌های مالی و نظامی از نیروهای شورشی از سوی آمریکا زمینه را فراهم می‌کند تا این نیروها اقدام به تحریکاتی کند.

 رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، یادآور شد: عدم پیوستن به برخی معاهدات بین‌المللی که جنبه‌ حیاتی دارد توسط آمریکا نیز انجام می‌شود؛ در حالیکه معاهدات بین‌المللی میان کشورها زمینه‌ همکاری را در میان آن‌ها به دنبال دارد و در حقیقت با این اقدام سعی در سنگ‌اندازی دارد. از سوی دیگر به ترور افراد توسط هواپیماهای بدون سرنشین اقدام کرده و این امر را در راستای مبارزه با تروریسم عنوان می‌کند.

 موسوی با بیان این‌که حمایت از رژیم سرکوب‌گر صهیونیستی اوج اقدامات آمریکا به شمار می‌رود، تاکید کرد: آمریکا نه تنها اقدام به نقض حقوق بشر در داخل می‌کند بلکه آزارش را به مردم سایر کشورها نیز می‌رساند.

 رییس دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: آمریکا از سلاح حقوق بشر علیه کشورهایی که با آن‌ها تضاد منافع دارد استفاده می‌کند، این در حالی است که به دلیل هماهنگی منافع با کشورهای دیگر وقتی ظلمی صورت می‌گیرد سکوت می‌کند.

 نقض حقوق بشر از آمریکا به جاهای دیگر سرایت کرده است

 رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی نیز اظهار کرد: آمریکا خود را مدعی حامی حقوق بشر در دنیا می‌داند و در سطح عمومی و بین‌الملل این گونه مطرح می‌شود، اما نظریه پردازان آمریکایی اذعان دارد که تبلیغ حقوق بشر و دموکراسی در دنیا یکی از استراتژی‌های آنان به شمار می رود.

 دکتر ابو محمد عسگرخانی اظهار کرد: حقوق بشر در آمریکا در دو بعد داخلی و خارجی نقض می‌شود؛ اگر بخواهیم بررسی کنیم که کدام یک در اولویت است، باید عنوان شود که نقض حقوق بشر نخست در داخل آمریکا صورت گرفته و سپس به جاهای دیگر سرایت کرده است.

 وی گفت: برای بررسی ریشه‌های نقض حقوق بشر در آمریکا باید به مقوله‌ی مالکیت بر زمین اشاره کرد و در این راستا باید تاریخچه‌ی آمریکا را مد نظر قرار داد.

 وی گفت: در ظاهر گفته می‌شود که کریستف کلمب ابتدا به آمریکا رفته، اما اصل قضیه این است که اول چینی‌ها، سپس وایکینگ‌ها آنجا رفتند. این دو گروه بافت داخلی آمریکا (بومیان) را دگرگون نکردند. پس از آن اسپانیا‌ها به آنجا رفته و گروهی که شروع به تخریب بافت داخلی آمریکا کرد فرانسوی‌ها بودند و پس از آن‌ها نیز، انگلیسی‌ها‌ این کار را انجام دادند.

 رییس مرکز مطالعات عالی بین‌المللی با اشاره به نقض حقوق ۵ گروه بومی که در آمریکا به سر می‌بردند، گفت: بر این اساس مالکیت بر زمین آغاز می‌شود و سوپر سرمایه‌داری در آمریکا شکل می‌گیرد. البته باید توجه داشت که پیش از جنگ جهانی اول، ۱۵ جنگ داخلی در آمریکا صورت گرفت و بعد از جنگ جهانی دوم نیز آمریکا از داخل مرزها به خارج از آمریکا اقدام می‌کند.

 عسگرخانی با بیان این‌که آمریکا به صورت تبعیض آمیز دو اقدام را انجام می‌دهد، گفت: نخست اعمال تحریم علیه کشورهایی مثل ایران و کوبا و از سوی دیگر موضوع ضد تحریم را برای دوستان خود در نظر گرفته است. همچنین آمریکا در موارد تحریم اولیه، قطع رابطه با ایران را دنبال کرده و در موارد تحریم ثانویه، هر کشوری که اقدام به معامله با ایران می‌کند را تحریم می‌کند که با این عمل مرتکب تخلف شده است.

 وی به موضوع هوا فضا اشاره و تصریح کرد: آمریکایی‌ها به کره ماه رفتند، ولی هیچ اطلاعاتی را به دیگران ارائه ندادند؛ اگر هوا و فضا به کل بشریت تعلق دارد همه در آن سهیم هستند و همه‌ کشورها حتی بورکینوفاسو نیز دارای حق است.

 واژه‌های دموکراسی و حقوق بشر بستر مداخله‌ نظامی آمریکا را فراهم می‌کند

 یک استاد دانشگاه نیز در این همایش تاکید کرد: هرگاه آمریکا در مورد یک حوزه‌ی جغرافیایی اقدام به فضاسازی رسانه‌یی، نهادی و بین‌المللی مبنی بر عدم رعایت حقوق بشر می‌کند، در واقع زمینه را برای حمله نظامی آماده می‌سازد.

 دکتر ابراهیم متقی طی سخنانی با موضوع رابطه بین توسعه‌ی نظامی‌گری و نادیده گرفتن حقوق بشر در ارتباط با سیاست امنیتی آمریکا تصریح کرد: مداخلات بشردوستانه در چارچوب حقوق بشردوستانه انجام گرفت و زمینه‌ی تحرک نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا را در شمال عراق، بالکان و رواندا فراهم کرد.

 وی افزود: وقتی موضوع مداخلات انسان‌دوستانه مطرح می‌شود، زمینه برای اقدامات تهاجمی توسط قدرت‌های بزرگ و بازیگران موثر در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل فراهم شده و مداخله‌ی نظامی انجام می‌شود. از سوی دیگر وقتی مقوله‌ی کنترل پس از مداخله‌ی نظامی وجود ندارد، لذا نظامیان آمریکا پس از اشغال، به سیستم قضایی خود و نهادهای بین‌المللی پاسخگو نخواهند بود. در چنین شرایطی اقداماتی که در فضای مداخلات انسان‌دوستانه صورت می‌گیرد جلوه‌هایی از شکنجه و نشانه‌هایی از نسل‌کشی را منعکس می‌کند.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هرقدر آمریکا از موضوعات حقوق بشر بهره‌ی بیشتری می‌برد و مطبوعات این کشور واژه‌هایی نظیر آزادی و حقوق بشر را در حوزه‌ی افکار عمومی بین‌الملل منعکس می‌کنند، در ادامه‌ی این فرآیند زمینه برای عملیات نظامی فراهم می‌شود.

 متقی اضافه کرد: به‌کارگیری واژه‌هایی نظیر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می‌تواند بستر لازم را برای مداخله‌ی نظامی آمریکا در هر حوزه‌ی جغرافیایی فراهم کند.

 این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ظرفیت سرکوب ساختار قدرت آمریکا در حوزه‌های مختلف جغرافیایی با حوزه‌ی مداخله‌گرایی آمریکا متناسب نیست. لذا وقتی آمریکا در وضعیت خلأ سرکوب قرار گرفت، برای ترمیم آن، زمینه را جهت فعال شدن شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های امنیتی به وجود آورد.

 وی گفت: نوع نگاه جهان سوم و ۵ درصد از گروه‌های منتقد اصلی در ایالات متحده آمریکا این است که این دولت نه تنها در فرآیندهای سیاسی و امنیتی دوران جنگ سرد اقدامات خشونت‌آمیز فراقانونی را انجام می‌داد بلکه در عصر رسانه نیز آمریکا ابایی ندارد از این‌که به عنوان یک کشور مهاجم و ناقض کنوانسیون‌های حقوق بشری تلقی شود. در این‌جا مشاهده می‌کنیم که شکاف عمیقی بین ایده‌ها و اقدامات آمریکا به وجود آمده است.

 متقی به فرآیند شوک‌درمانی به عنوان یکی از اقدامات آمریکا اشاره کرد و گفت: کشورها در شرایط شوک قادر به پی‌گیری منافع خود نخواهند بود و کنش عقلایی نخواهند داشت. شوک شدید تابعیت به وجود می‌آورد. لذا مسائل مربوط به نقض حقوق بشر آمریکا را باید جلوه‌ای از شوک‌درمانی امنیتی و نظامی تلقی کنیم. به گونه‌ای که وحشت به وجود آمده سبب می‌شود شهروندان نسبت به حقوق شهروندی و سیاسی خود هیچ‌گونه پی‌گیری نداشته باشند.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد: معمای امنیت دوران موجود آن است که به موازات طرح مسائل حقوق بشری از سوی آمریکا، اقداماتی انجام می‌شود که با معرفت‌شناسی اهداف اولیه‌ی آنان کاملا مغایرت دارد.

متقی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه آمریکا نخواهد توانست در مناطقی که نیروی نظامی دارد جایگاه سیاسی لازم را داشته باشد؛ زیرا وقتی یک جامعه از شوک خارج شد بار دیگر انتظارات و مطالبات سیاسی خود را در یک فضای انتقادی تشدید شده مطرح خواهد کرد.

موارد نقض حقوق بشر در آمریکا لیست بلندبالایی دارد 

عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: آمریکا با ادعای پیشتازی در حقوق بشر، تاکنون به معاهدات بین‌المللی نظیر کنوانسیون حقوق کودک، حقوق اقتصادی- اجتماعی – فرهنگی، مقابله با ناپدید شدن اجباری، عدم تبعیض در استخدام و … نپیوسته است. 

دکتر کامران هاشمی طی سخنانی با اشاره به نشست بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا، اظهار کرد: در آن‌جا سه گزارش از سوی دولت آمریکا، کمیساریای عالی حقوق بشر و سازمان‌های مردم‌نهاد در آمریکا ارایه خواهد شد. 

وی با بیان این‌که بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا باید هم از بعد داخلی و هم خارجی صورت گیرد، اظهار کرد: آنچه ما بیشتر شنیده‌ایم در خصوص اقدامات آمریکا در گوانتانامو، ابوغریب و … است و آنچه جالب است این‌که در گزارش‌های کمیساریای عالی حقوق بشر و NGOهای این کشور هیچ اشاره‌ای به آزادی مذهب نشده است. این در حالی است که آمریکا خود را مدعی و پیشتاز حقوق بشر در دنیا می‌داند. 

هاشمی با بیان این‌که موارد نقض حقوق بشر در آمریکا لیست بلندبالایی دارد، گفت: آمریکا خود را در این موارد تافته جدابافته می‌داند و با این ادعا در خصوص پیشتازی در حقوق بشر به معاهدات بین‌المللی نظیر کنوانسیون حقوق کودک، حقوق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی، مقابله با ناپدید شدن اجباری، عدم تبعیض در استخدام و … تاکنون نپیوسته است. 

وی همچنین با اشاره به مقوله آزادی بیان، تصریح کرد: برخلاف ادعایی که آمریکا در این خصوص دارد ولی محدودیت‌هایی را در این رابطه اعمال می‌کند. 

همچنین در این همایش دکتر حسین مرندی مواردی از نقض حقوق بشر را در آمریکا تشریح کرد و در این نشست نمایندگانی از چند سازمان مردم‌نهاد از جمله سازمان دفاع از قربانیان تروریست، مجمع دفاع از ادیان توحیدی و جمعیت شاهدان میهن اسلامی به قرائت بیانیه‌های خود پرداختند.