×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ و به دنبال آن حضور هوشمندانه و گسترده در دفاع از اسلام و آرمان‌های امام(ره)، انقلاب و رهبری گفت: کشور در سالی که گذشت، در تعیین و شفاف شدن مرزهای‌ دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل توجهی کسب کرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پورمحمدی در خصوص مهمترین اتفاق سیاسی سال ۸۸ گفت: همان‌طور که همه می‌دانند مهمترین اتفاق سیاسی سالی که گذشت انتخابات ریاست جمهوری بود. البته مباحثی هم که در ادامه آن در کشور اتفاق افتاد از حوادث قابل توجه و عمده‌ بود.

وی افزود: نکته دیگر، مشارکت مردم در انتخابات و در ادامه آن حضور هوشمندانه برای پاسداری از انقلاب، موجودیت و امنیت و آرامش کشور بود که این هوشمندی و مشارکت گسترده مردم، در حوزه‌ها و روزهای مختلف مثل ۹ دی، ۲۲بهمن و در مناسبت‌های دیگر بروز پیدا کرد. این خود یک حرکت ارزشمند سیاسی مردمی بود که خوشبختانه اتفاق افتاد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نکته دیگری که برای ما خیلی مهم و تعیین کننده بود و برای تاریخ انقلاب هم ارزشمند است شفاف شدن چهره و مقاصد دشمن و عوامل ، همکاران و همفکران آنها است. این برای ما بسیار مهم بود، چون انقلاب ما تاکنون گام‌های بلندی را درعرصه داخلی و خارجی برداشت و دستاوردهای عظیمی را به دست آورده است. طبیعی است که دشمنان در قبال این موفقیت‌ها راضی و ساکت ‌نخواهند نشست و هر روز در چهره‌ای و جلوه‌ای علیه ملت ایران توطئه و فتنه می‌کنند.

وی گفت: اینکه ملت ما با چهره‌های متغیر دشمنان آشنا شوند، شگردهای آنها را شناسایی کنند، مرزها را شفاف‌تر ببینند و خط دوستان را از خط دشمنان جدا کنند و همراهان و یاران انقلاب را سربازان و مدافعان انقلاب بدانند که در دفاع از انقلاب و در شفاف‌تر شدن خطوط دشمنان و مخالفین و معاونین انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند دستاورد بزرگی است که به تداوم، حیات ، استحکام ، صلابت و استواری بیشتر انقلاب و مردم کمک می‌کند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: کشور در سالی که گذشت، در تعیین و شفاف شدن بهتر مرزهای‌ دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل توجهی را کسب کرد و این می‌تواند برای آینده ما هم بسیار راهگشا باشد. همه ما و همین طور فعالان سیاسی و اجتماعی، نخبگان و خواص هم باید توجه بیشتری کنند. چون میدانی که در آن تلاش می‌کنند میدانی بسیار پیچیده ،حساس، با رقیب‌های بسیار قدرتمند و فتنه‌گران بسیار بسیار متبحّر و کارآموزده است. باید بدانیم در چنین میدانی داریم تلاش می‌کنیم. فکر می‌کنم این دستاورد، یعنی شفاف شدن مرزهای‌ دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی در مقابل خسارت‌هایی که دیدیم دستاورد عظیمی است و می‌تواند سرمایه خوبی برای مردم و فعالان و نخبگان سیاسی به همراه داشته باشد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامات این سازمان در خصوص اجرای اصلاح الگوی مصرف گفت: متاسفانه یکی از مباحث جدی جامعه ما، بد مصرف کردن است. منابع را سرجایش و به میزان خود و با قیمت واقعی و صحیح استفاده نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که سرمایه‌ از کف مردم و نسل های آینده برود. از نعمت‌ها باید استفاده کرد اما به تعبیر خداوند سبحان – کلو وشربوا و لا تسرفوا – نباید زیادروی و اسراف داشت. پرت و هرز منابع مقوله بسیار نگران کننده‌ای است و همین امر منجر شد که مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۸ را به نام سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری کنند و همه را نیز دعوت کردند که به طور جدی به این مقوله بپردازند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور در سالی که گذشت روی مقوله اصلاح الگوی مصرف برنامه‌ریزی کرد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ ستادی را در سازمان فعال کردیم و قوانین گذشته را مرور کردیم تا ببینیم آیا این فرمایش مقام معظم رهبری نیازمند قوانین یا دستورالعمل‌های جدید است یا نه.

پورمحمدی تصریح کرد: در بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شد که تقریباً برای هر موضوعی درگذشته، قانون، دستورالعمل، آیین نامه، شیوه نامه و امثالهم وجود دارد، به عبارت دیگر نزدیک به ۶۵ قانون، دستورالعمل، آیین نامه، شیوه نامه و … وجود دارد و این در حالی است که از سال ۱۳۶۲ تا کنون متأسفانه به اینها خوب عمل نشده و البته این هم خود یک دغدغه دیگری است.

وی ادامه داد: به هر حال در راستای فرمایش مقام معظم رهبری، آمدیم با مشورت و همکاری کارشناسان و مسئولین مختلف دستگاهها، روی موضوعات اساسی که در جامعه، بد مصرف می‌شود و زیاده‌روی و اسراف صورت می‌گیرد بررسی‌هایی کردیم و حاصلش این بود که ۲۱ عنوان و موضوع را شناسایی و طبق اصول علمی، ۱۱ موردش را که در اولویت بودند مثل آب، برق، بنزین، گازوئیل، دارو، آرد، نان و … (به انضمام بخشنامه‌هایی که داشتند) انتخاب نمودیم و بر پیگیری اینها نیز تأکید کردیم. ضمناً بازرسی‌های ویژه‌ای هم انجام دادیم تا یک بررسی جامعی داشته باشیم از اینکه علل افزایش مجدد مصرف در این بخش‌ها چیست و اگر می‌خواهیم اصلاح بکنیم بستر اصلاح چگونه باید شکل بگیرد و در کدام بخش باید تأکید بیشتری داشته باشیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: اینها را به صورت ویژه بازرسی کردیم و معمولاً هم بازرسی‌ها مدتی طول می‌کشد، فکر می‌کنم تا اوایل سال آینده (۱۳۸۹) نتایج بازرسی‌های‌مان دقیق می‌آید.

پورمحمدی با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: یکی از مهمترین محورهایی که در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و اصلاح الگوی مصرف قابل توجه است همین بحث لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها است.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور به طور جد مدافع این لایحه بوده و ما از سال گذشته یک گزارش بازرسی مفصلی را آماده کردیم (که خلاصه آن ۴۰ تا ۵۰ صفحه می‌شد) و برای مقامات مسئول نیز فرستادیم. در این گزارش توصیه‌هایی نیز کردیم و همین طور گفتیم که این خوشه بندی که مطرح شده‌بود عملی نیست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: الان هم داریم همکاری می‌کنیم و در خدمت دولت هستیم، چون کار، کار بسیار بزرگی است و همه ما باید به دولت کمک کنیم. مجلس هم خوشبختانه هم لایحه و هم مبلغی را تصویب کرد و شنیدیم که دولت هم اعلام کرده که این را اجرا می‌کند. به هر حال این رسالت بسیار بزرگی است و البته این حجم پول و منابعی که توزیع می‌شود باید خوب توزیع شود تا مشکل ساز نشود.

وی ادامه داد: همیشه این‌طور بوده که در کنار نقاط مثبت، نقاط ضعفی هم می‌تواند وجود داشته باشد. ما با مجموعه دستگاه‌های نظارتی تلاش می‌کنیم تا اصلاح الگوی مصرف که اولین و مهمترین گام در جهت خوب مصرف کردن است به صورت موفق اجرا شود.

پورمحمدی گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اصلاح الگوی مصرف چیزی نیست که یکساله بتوان آن را اجرا کرد، باید همه مصمم، منسجم و هماهنگ شویم و با برنامه عمل بکنیم و بد‌بین به هم نشویم، همدیگر را زود متهم نکنیم، سختی‌هایش را تحمل کنیم و اگر هم مشکلاتی دارد توصیه به صبر کرده و با تدبیر از مشکلات عبور بکنیم. اینها توصیه‌های جدی ماست برای موفق شدن در این مسئله.

وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک دستگاه نظارتی در خدمت این ماموریت بزرگ دولت است و امیدوارم که سال آینده با اجرای این لایحه شاهد موفقیت‌ها و دستاوردهای بسیار بزرگ باشیم . فکر می‌کنم اجرای خوب این لایحه، فضای اجتماعی و سیاسی کشور را تلطیف می‌کند و تلطیف فضا، همبستگی، اعتماد و خوش‌بینی را بیشتر می‌کند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه‌ها(به استثنای بحث اصل ۴۴) مهمترین لایحه اقتصادی پس از انقلاب است و موضوعی است که تأثیر بسیار زیاد در حوزه اقتصادی کشور می‌گذارد. بیاییم با کمک به اجرای درست آن، این لایحه را بستر توفیق و همگرایی و مودت و اعتماد ملی کنیم.