×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان کرمان گفت: شرایط اصلی اعطای تسهیلات بانکی به زندانیان جرائم غیرعمدی که به‌دلیل دیه و بدهی در حبس به سر می‌برند، نیازمندی و آبرومندی مددجویان است.

حجت‌الله موسوی‎قوام با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۱۲ زندانی جرائم غیرعمد با میزان بدهی ۷ میلیارد تومانی در حبس به سرمی‌برند، گفت: از این تعداد ۴۵ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه، ۷۱ نفر به دلیل چک برگشتی و جرایم مالی غیرکلاهبرداری، ۹۶ نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه و ۲۰ نفر به دلیل نفقه در زندان هستند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۱۷۴ زندانی غیرعمد به زندان‌های استان کرمان وارد شده‎اند، اظهار کرد: ۳۸ زندانی از سال گذشته در زندان‎های کرمان به سر می‎برند، این در حالی است که تعداد مددجویانی که به دلیل بدهکاری دیه در زندان‎های این استان هستند سیر نزولی داشته است.

موسوی‌قوام گفت: در راستای ارائه تسهیلات بیشتر به این تعداد زندانی در همین یک ماه گذشته دو تفاهم‎نامه میان بانک‎های عامل و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان امضا کردیم که محوریت مفاد این قراردادهای مشترک در راستای ارایه تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمدی که واجدشرایط است.

وی درباره تفاهم‎نامه‎ای که با بانک‏های عامل منعقد شده است، گفت: در صدد هستیم با ارایه وام کم بهره یا بدون بهره به مددجویان شرایط آزادی در فصل آخر سال زمینه آزادی زندانیان نیازمند بیشتری را فراهم آوریم.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان کرمان خاطرنشان کرد: تعداد جرایم ویژه مهریه و نفقه در استان کرمان همچنان قابل توجه است که بر این اساس از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اقداماتی در راستای آگاه‌سازی افراد، اجرایی شده است.

موسوی‌قوام با اشاره به آزادی ۳۱ مددجو با کمک خیران و مردم، تصریح کرد: بیش از ۲ میلیارد ریال از سوی نیکوکاران استانی برای آزادی از افراد کمک شده و ۳۳ نفر نیز با بدهی بیش از ۱۶ میلیارد ریال توسط ستاد دیه آزاد شده‌‏اند.

وی درباره نحوه کمک صندوق تامین مستقل خسارت نیز گفت: از این طریق ۵ نفر با بدهی بیش از ۳ میلیارد تومان از زندان آزاد شده‌‏اند و در این میان شاکیان یکی از مهمترین افراد کمک‌کننده به مددجویان بودند که بر همین اساس ۳۵ نفر با رضایت شاکی و بدون پرداخت وجه به آغوش خانواده‎های خود باز گشتند.

وی با بیان اینکه با ۱۰۸ شاکی نیز به تازگی مذاکره شده است، تصریح کرد: خوشبختانه نتیجه مثبت این مذاکرات سبب شد تا بیش از ۱۵ میلیارد ریال تخفیف بدهی به زندانیان بدهکار داده شود.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان کرمان درباره مشارکت‌های مردمی گفت: در استان کرمان طی سنوات گذشته ۶۱ جشن گلریزان در سطح استان برگزار شده که برپایی این مراسم معنوی عامل ایجاد موج عمل خیرخواهانه در استان بوده و تاکنون رقمی بیش از ۳۸ میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۸۷۱ هزار ریال تعهد خیرین را جمع‌آوری کرده‌ایم که با این مبلغ سرپرست بسیاری از خانواده‌های چشم انتظار به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند.

موسوی‌قوام درباره برگزاری جشن گلریزان دانشجویان دانشکده پزشکی نیز تصریح کرد: در این جشن بیش از ۴۰۰‌ میلیون ریال توسط دانشجویان و اساتید جمع‌‏آوری شد و در ادامه با همین مبلغ یکی از دانشجویان دربند همان دانشکده که به دلیل محکومیت دیه ناشی از تصادف رانندگی در حبس به‌سر‌ می‌برد از بند حبس رهایی یافت.

وی در مورد شرایط اعطای تسهیلات به مددجویان جرائم غیرعمدی این استان گفت: فاکتورهای زیادی برای دریافت کمک‎ها وجود دارد که در این میان دو اصل آبرومندی و نیازمندی افراد بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان کرمان ادامه داد: آبرومندی به معنای این است که فرد فاقد هرگونه سابقه کیفری باشد و اینگونه افراد در اولویت ستاد دیه قرار دارند، البته ممکن است برخی افراد بخواهند از کمک‎هایی که ستاد دیه در اختیار افراد قرار می‏‌دهد سوءاستفاده کنند که برای این منظور گروه تحقیقی را تشکیل شده است تا پرونده زندانیان واجد شرایط به این گروه ارجاع داده شده و پس از بررسی و تایید شرایط توسط گروه تحقیق، فرد مذکور تسهیلات در نظر گرفته شده را دریافت کند.