×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکزگفت: داوطلبان آزمون ۸۹ وکالت بدانند بر اساس نمره‌ی اکتسابی، شهر محل اشتغال آنان تعیین می‌شود و انتقال از آن محل به تهران مطلقا ممنوع است.

سید محمد جندقی کرمانی‌پور در نشست خبری صبح امروز درباره‌ی آزمون ورودی سال ۸۹ گفت: امسال آزمون سراسری از سوی اتحادیه با هماهنگی کانون مرکز، کانون آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان و خراسان انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که این چهار کانون اختیار انتشار آگهی را به اتحادیه‌ی کانون‌های وکلای دادگستری سپرده‌اند، عنوان کرد: احتمالا آگهی پنج‌شنبه یا ابتدای هفته‌ی آینده منتشر خواهد شد.

جندقی ادامه داد: در آگهی قید شده است که تنها فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی می‌توانند در آزمون شرکت کنند. هم‌چنین کسانی که شرکت می‌کنند باید بدانند بر اساس نمره‌ی اکتسابی، شهر محل اشتغال آنان تعیین می‌شود و انتقال از آن محل به تهران مطلقا ممنوع است. فقط کسانی که در یک استان قبول می‌شوند می‌توانند کارآموزی خود را در مرکز آن استان سپری کنند.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به استثنائات نقل و انتقال وکلا گفت: یکی از موارد استثنا این است که فرزندان کسانی که وکیل هستند می‌توانند در محل اشتغال پدرشان وکالت کنند. زوجین نیز می‌توانند از این شرایط استفاده کنند. هم‌چنین کسانی که با وکیل ازدواج می‌کنند می‌توانند به مدت دو سال به محل اشتغال همسر وکیلشان انتقالی بگیرند و اگر زندگی شان ادامه یافت، بعد از دو سال به صورت دائمی به محل اشتغال همسرشان منتقل شوند.

جندقی با اشاره به ظرفیت پذیرش کانون‌های مختلف گفت: کانون آذربایجان شرقی ۱۵۰ نفر، آذربایجان غربی ۷۲ نفر، اردبیل ۳۰ نفر، اصفهان ۱۶۵ نفر، بوشهر ۲۰ نفر، خراسان ۱۰۰ نفر، خوزستان ۴۵ نفر، زنجان ۳۰ نفر، فارس ۱۳۵ نفر، قزوین ۲۰ نفر، قم ۲۵ نفر، کردستان ۱۷ نفر، کرمانشاه ۵۰ نفر، گلستان ۱۰۰ نفر، گیلان ۵۰ نفر، مازندران ۵۰ نفر، استان مرکزی ۲۰ نفر، همدان ۳۰ نفر و لرستان ۳۰ نفر ظرفیت پذیرش دارند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش کانون وکلای دادگستری مرکز ۶۳۱ نفر است که مشمول استان‌های تهران، کرج، سمنان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شود.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه گفت: آقایانی که دارای برگه معافیت دائم یا گواهی پایان خدمت نظام وظیفه باشند می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

جندقی با بیان این‌که آزمون ورودی وکالت امسال ۱۲ آبان ماه در تمامی مراکزی که دارای کانون وکلاست برگزار می‌شود، عنوان کرد: جزییات آزمون درباره‌ی محل آزمون، تاریخ ثبت نام، مهلت ثبت نام در سایت کانون مرکز و اتحادیه برای عموم فارغ‌التحصیلان حقوق منتشر می‌شود.

وی درباره‌ی دومرحله‌ای شدن آزمون وکالت کانون وکلای مرکز گفت: علت این تصمیم این است که با توجه به قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت که طبق آن دارندگان دانشنامه حقوق یا بالاتر می‌توانند پروانه‌ی وکالت دریافت کنند، تصور می‌شد داوطلبان همه‌ی رشته‌ها در مقطع ارشد می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و در سال‌های اخیر دارندگان کارشناسی‌های غیرمرتبط به کانون هجوم آوردند. اگر قرار است فارغ‌التحصیلان غیر دانشکده‌های حقوق پروانه وکالت دریافت کنند پس بهتر است در دانشکده حقوق را ببندیم. با این اقدامات حق دانشجوی حقوقی که کانون به او اختصاص دارد ضایع می‌شود. شاید بتوانیم با این مصوبه‌ی هیات مدیره موجب پیشرفت بیشتر فارغ‌التحصیلان حقوق بشویم.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان این‌که موضوع دومرحله‌ای شدن آزمون وکالت کانون مرکز در دستور کار اتحادیه قرار دارد، اظهار کرد: تصمیم کانون برای دومرحله‌ای شدن قطعی است و اگر در سال جاری این اتفاق نیفتد سال آینده حتما دومرحله‌ای خواهد بود. این موضوع در دستور کار اتحادیه که همایش فصلی آن در آبان‌ماه در ساری برگزار می‌شود، قرار دارد.

جندقی در پاسخ به سوالی درباره‌ی اقدامات کانون برای حفظ سلامت آزمون اظهار کرد: من اطمینان دارم در ۱۰ سال گذشته یعنی از سال ۷۷ تا ۸۸ یک بار هم یک سوال لو نرفته است و بعد از این هم لو نخواهد رفت. آزمون کانون وکلا یکی از سالم‌ترین امتحاناتی است که در کل کشور برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر کسی فارغ‌التحصیل شده است ولی هنوز گواهی فارغ‌التحصیلی برای او صادر نشده می‌تواند در آزمون شرکت کند، گفت: اشکالی ندارد.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز درباره‌ی اقدامات هیات مدیره درخصوص وکلای بازداشتی مانند نسرین ستوده، عنوان کرد: هیات مدیره نسبت به این مساله نگران و ناراحت بودند. ما جلساتی با آقای لطفی رییس دادگاه انقلاب و جعفری دادستان تهران برگزار کردیم و امیدوار هستیم که این جلسات به نتیجه برسد و روزی فرا رسد که هیچ وکیل دادگستری در بازداشت نباشد.

جندقی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی می‌دهید که با دومرحله‌ای شدن آزمون، اساتید از کسی جانبداری نکنند؟ گفت: اگر قرار باشد آزمون تشریحی برگزار شود سربرگ‌ها بدون استثنا حذف خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی افزایش تعداد داوطلبان وکالت گفت: پذیرش کانون‌ها بر اساس ضابطه است. قبل از تشکیل کمیسیون، از وزارت دادگستری می‌خواهیم تعداد شعب دادگاه‌ها را به ما اعلام کنند. ما با توجه به فهرست وکلا و کارآموزان و تعداد آنها و تعداد شعب دادگاه‌ها در یک محل تصمیم می‌گیریم که تعداد وکلا در آن محل چه میزان باشد.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: ما اداره‌ی کاریابی نیستیم. اگر وزارت علوم برنامه ندارد ما نباید تاوان آن را بدهیم. ما از این‌که سالانه ۵ هزار فارغ‌التحصیل حقوق داریم خوشحال هستیم و دلمان می‌خواهد همه را جذب کنیم اما نمی‌خواهیم وکیل بیکار را جای لیسانس بیکار بگذاریم. فارغ‌التحصیلان حقوق می‌توانند جذب سایر مراکز مرتبط شوند.

جندقی درباره‌ی اقدامات کانون وکلا درخصوص تفتیش وکلا در برخی از مجتمع‌های قضایی گفت: ما جلسه‌ای با رییس کل دادگستری تهران داشتیم که از طرف هرکدام از ما نماینده‌ای برای پی‌گیری مسائل تعیین شدند. در حال حاضر نماینده‌ی ما آقای یغمایی و نماینده‌ی دادگستری تهران آقای درخشان‌نیا است.

وی با بیان این‌که هزینه‌ی شرکت در آزمون ۳۵ هزار تومان است، گفت: ما از طریق این ۳۵ هزار تومان کسب درآمد نداریم؛ زیرا تمام هزینه‌های داوطلبان را از مرحله‌ی شرکت در آزمون تا زمان دریافت پروانه وکالت، همه را خودمان تقبل می‌کنیم.

رییس هیات مدیره‌ی کانون وکلای دادگستری مرکز عنوان کرد: دادخواستی برای ابطال آیین‌نامه‌ی مربوط به تعرفه‌های قضایی به دیوان عدالت اداری ارایه کرده‌ایم.

جندقی با اشاره به این‌که پیشنهاد داده‌ایم زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی نیز جزو دروس مورد آزمون قرار گیرد، گفت: این موضوع فعلا متوقف است تا درباره‌ی آن تصمیم‌گیری شود.

وی در پایان به داوطلبان توصیه کرد که صرفا مطالعات منظمی را برای آزمون داشته باشند.