×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

dadsetane kolدادستان کل کشور گفت: خیلی‌ها برای کمرنگ کردن نقش دادگاه انقلاب اسلامی تلاش کردند، لکن امروز نقش و اهمیت دادگاه انقلاب اسلامی در مقابله با محاربین، مفسدین، گروهک‌های ضد انقلابی و باندهای مواد مخدر بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در جمع قضات دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران اظهار کرد: ماهای رجب و شعبان فرصتی استثنایی برای اصلاح گذشته و خودسازی و آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است.

وی با تاکید بر قید اسلامی این نهاد، گفت: این نهاد به دلیل صلاحیتش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چون حافظ نظام است و به فرموده امام خمینی رضوان الله تعالی علیه حفظ نظام از اوجب واجبات است. با توجه به خون‌های ارزشمندی که از سوی اعضای این نهاد به پای انقلاب اسلامی ریخته شده، انسان احساس وظیفه و مسئولیت سنگین تری می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشی و گفتمان و عمل ما باید به گونه‌ای باشد که موجب اعتبار و ارتقاء جایگاه و حیثیت دادگاه انقلاب اسلامی است.

دادستان کل کشور گفت: مشورت کردن قاضی با خبرگان و متخصصین هیچ منافاتی با استقلال قاضی ندارد. مشورت کنید ولی تصمیم نهایی را خودتان بگیرید. مباحثه و تبادل نظر پیرامون قوانین ابلاغی از جمله قانون مجازات اسلامی را جدی بگیرید.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: از آنجا که مجرمینی که شما با آنها سروکار دارید عموماً به صورت سازمانی و تشکیلاتی و برنامه، کار می کنند شما هم باید از این منظر به آنها نگاه کنید. اگر به صورت فردی نگاه شود رسیدگی ناقص و حقوق جامعه پایمال می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: با توجه به محدودیت ضابطین در انتقال همه مسائل و سرنخ‌های خود در کیس‌ها و پرونده‌های امنیتی و غیره به دستگاه قضایی مسئولیت قضات بسیار سنگین است و باید سعی کنیم اشراف خود را در مراحل دستگیری و رسیدگی افزایش دهیم تا حقوق متهم و خانواده او نیز ضایع نشود؛ به‌ویژه در رابطه با بازدید از محل‌ها یا منازل، قرارهای صادره، بازداشت‌های موقت، حبس انفرادی و وسایل توقیفی نظارت کافی صورت پذیرد.

وی از ریاست محاکم انقلاب اسلامی تهران خواست تا حد امکان مجموعه فضای روانی کارکنان و قضات را به گونه‌ای سامان دهند که آقایان و خانم‌ها بدون دغدغه به انجام وظایف خود بپردازند و با توجه به عوارض کار سنگین قضایی دوستان از رسیدگی به خانواده‌ها غفلت نکنند.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین موحدی رییس محاکم انقلاب اسلامی تهران گزارشی از ماموریت‌ها و عملکرد دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی ارائه و با تشریح جایگاه دادسرا و دادگاههای انقلاب اسلامی در نظام اسلامی گفت: یکی از وظایف مهم دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی ایجاد موازنه منطقی بین حقوق خصوصی و عمومی است و ما خوشبختانه در این مدت حرکت رو به رشدی در این زمینه داشته‌ایم.

وی با تاکید بر فشار روانی و سختی کار قضات و همچنین تراکم پرونده‌ها و نیروهای زیادی که در آستانه بازنشستگی هستند، خواستار توجه جدی‌تر مسئولان عالی قضایی به این نهاد مهم شد.