×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، در نشست خبری صبح دوشنبه – امروز- با تشریح شرایط برگزاری آزمون ۸۹ اعلام کرد کرد که در این آزمون ۳۶ هزار و ۸۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

بهمن کشاورز با بیان اینکه امروز سالروز تاسیس اتحادیه در سال ۸۲ است، گفت: آخرین کانونی که مستقل شده کانون لرستان بود که در همایش مازندران به عضویت اتحادیه پذیرفته شد و در نتیجه تعداد اعضای اسکودا به ۲۰ کانون رسید.

وی درباره دو مرحله‌ای شدن آزمون وکالت، گفت: امسال آزمون وکالت ۸۹ که جمعه ۱۲ آذر برگزار می‌شود یک مرحله‌ای و به صورت تستی است. مضمون سوالات آن از قانون است و سوالات اصول فقه همه کاربردی و مربوط به حقوق و قوانین است و مثل سال گذشته پاسخ غلط نمره منفی خواهد داشت.

کشاورز در ادامه گفت: ممکن است برخی کانون‌ها علاقه‌مند باشند که در سال آتی آزمون‌شان را دو مرحله‌ای برگزار کنند. در این مورد هیات عمومی اسکودا مقرر کرده کانون‌های علاقه‌مند حداکثر تا ۲۰ آذر علاقه‌مندی خود را به برگزاری دو مرحله‌ای آزمون اسکودا اعلام کنند و اگر اعلام نکنند به مفهوم آن است که آزمون‌شان دو مرحله‌ای نخواهد بود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، همچنین درباره آزمون سال آینده، گفت: فقط کسانی حق ثبت‌نام در آزمو سال ۱۳۹۰ را خواهند داشت که معافیت دائم یا برگ پایان خدمت داشته باشند. به عبارت دیگر دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری ولو اینکه مدت باقیمانده از تحصیل‌شان چنان باشد که مدت کارآموزی‌شان را بپوشاند مصوبه اسکودا در مورد آنها این است که نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند. داوطلبانی که چنین وضعی دارند وقت خود را روی این موضوع سرمایه‌گذاری نکنند.

وی خاطر نشان کرد: امسال نیز چون به نظر می‌رسید به لحاظ عدم اعلام قبلی ممکن است بی‌عدالتی صورت گیرد اتحادیه اجازه شرکت چنین داوطلبانی را داد.

کشاورز با بیان اینکه امتحانات در راس موعد انجام خواهد شد، گفت: همراه داشتن هر نوع وسیله ارتباطی مانند موبایل برای داوطلبان و مراقبان جلسه ممنوع است. اگر چنین وسایلی همراه داوطلبان باشد در حکم تقلب است و از امتحان محروم خواهند شد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، تاکید کرد: در حوزه‌های امتحانی ۸:۴۵ بسته خواهد شد و دیگر کسی امکان ورود نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اگر در مورد افزودن دروسی در سال آینده به مواد آزمون امتحانی چیزی به گوش داوطلبان رسیده، باید بگویم افزودن دروس به آزمون از سوی هیات عمومی اسکودا رد شد ولی در بررسی که هم‌اکنون در جریان است ممکن است برای تکمیل اختبار پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد و در نتیجه آن برخی دروس به مواد اختبار اضافه شود که حتما منابع آن تعیین و اعلام خواهد شد.

کشاورز درباره تدابیری که برای حفظ سلامت آزمون وکالت ۸۹ اندیشیده شده است، گفت: تدابیر امنیتی امسال زیادتر، پیچیده‌تر و دقیق‌تر اتخاذ شده و همچنان که پارسال هیچ‌گونه مشکل امنیتی در آزمون به وجود نیامد امسال نیز حتما همین‌طور خواهد بود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، با بیان اینکه کارت ورود به جلسه آزمون از فردا توزیع خواهد شد به داوطلبان توصیه کرد: کل آگهی را با دقت مطالعه کنند. اصل مدارک ثبت‌نامی را هنگام دریافت کارت آزمون به همراه داشته باشند.

وی اضافه کرد: داوطلبان شخصا برای گرفتن کارت مراجعه کنند و اصل و کپی شناسنامه عکس‌دار، کارت ملی، مدرک کارشناسی، مدرک نظام‌وظیفه، پرینت ثبت‌نام اینترنتی و مدارک ایثارگری خود را به همراه داشته باشند. تدابیر کافی اندیشیده شده که کارت صرفا برای کسانی صادر شود که مدارک آنان کامل باشد.

کشاورز اضافه کرد: صدور کارت شرکت در آزمون و حتی اعلام نام داوطلبان در لیست نهایی قبول‌شدگان در آزمون به مفهوم صحت مدارک داوطلب و انطباق با شرایط نیست و ایجاد حق نمی‌کند. تکلیف نهایی داوطلبان زمانی روشن می‌شود که قبول شده برای ثبت‌نام به کانون مراجعه می‌کند و کانون مدارک او را بررسی می‌کند و اگر منطبق بر ضوابط اعلام شده نباشد حقی برای داوطلب ایجاد نمی‌کند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، یادآور شد: طبعا داوطلبان مقیم مرکز توجه دارند که امسال حوزه‌های توزیع کارت متعدد است و در هر حوزه توزیع کارت برای خانم‌ها و آقایان پیش‌بینی شده است.

وی درباره وضعیت داوطلبان ایثارگر، گفت: موضوع ایثارگری روی کارت بعضی از داوطلبان درج شده و این بر اساس اعلام داوطلب در هنگام ثبت‌نام است. در نتیجه درج این موضوع روی کارت داوطلب به مفهوم این نیست که ایثارگری این فرد بطور نهایی مورد قبول سازمان سنجش و کانون‌های وکلا قرار گرفته است. این بررسی پس از برگزاری آزمون به وسیله سازمان سنجش و با هماهنگی کانون‌ها انجام می‌شود و بررسی نهایی زمانی صورت می‌گیرد که این افراد در سهمیه ایثارگران پذیرفته شده‌اند و کانون مربوطه مدارک ایثارگری آنها را خواهد دید. پس درج این مطلب روی کارت ایجاد حق نمی‌کند.

کشاورز درباره آمار کل ثبت‌نام کنندگان آزمون وکالت ۸۹، اظهار کرد: در مجموع ۳۶ هزار و ۸۶۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۱ نفر خانم و ۱۹ هزار و ۸۱۷ نفر آقا هستند. همچنین در کانون‌های مرکز، اصفهان، خراسان و قزوین تعداد خانم‌های داوطلب بیشتر از آقایانند و طبعا این سوال مطرح است که آیا جذب این تعداد داوطلب به رشته حقوق بر اساس نیازسنجی درست بوده یا خیر که ما پاسخگوی این سوال نیستیم. بخشی از این سوال را باید قوه قضاییه و وزارت کار پاسخ دهند و اینکه چرا این تعداد داوطلب به رشته حقوق جذب شده‌اند سوالی است که باید وزارت علوم و آموزش عالی پاسخ دهند.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون وکلای جوان و تازه‌کار به علت کثرت تعداد وکیل کم‌کار و بی‌کار هستند. امیدواریم تعدادی که امسال پذیرش می‌کنیم به جمعیت وکلای دچار مشکل ما اضافه نکنند.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا)، درباره ماده ۱۸۷ مکرر در برنامه پنجم توسعه، گفت: این موضوع هم در قطعنامه همایش مازندران اتحادیه و هم در قالب بیانیه جداگانه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

کشاورز افزود: آنچه ما مستدلا گفتیم این است که بخش اول این ماده که البته در کمیسیون تلفیق اضافه شده و گویا از ابتدا در متن لایحه نبوده موجب بروز هرج و مرج وسیع در امر وکالت خواهد شد. به نحوی که قطعا غیرقابل کنترل خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش دوم و سوم این ماده خطوط و مرز بین اعمال تصدی و اعمال حاکمیت را از بین می‌برد، افزود: این نکته به این معناست که کارهایی که طبعا از مقوله اعمال حاکمیت است پیش‌بینی شده که به نحوی به اشخاص یا افرادی واگذار شود که اشخاص حقوق خصوصی هستند مثل مطالبات و اجرای احکام که این هم به نظر ما کار درستی نیست. اگر این کار خصوصی‌سازی است بهتر است در قسمت‌هایی که اعمال تصدی محسوب می‌شود صورت گیرد نه در مواردی که اعمال حاکمیت دولت محسوب می‌شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی ماده ۱۸۷ مکرر را در از دستور کار خود خارج کند زیرا در صورت تصویب آن به روزی خواهیم رسید که برای تدارک وضع ایجاد شده لایحه دو فوریتی و سه فوریتی تصویب شود.