×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

آخرین برگهای حکایت حادثه‌ سعادت آباد در حضور جمع کثیری از مردم و در مدت کمتر از ۲ ساعت ورق خورد تا یکی از مهمترین پرونده‌های جنایی تهران در سال جاری به سرانجام برسد.

 

حکم قصاص «یعقوب.ج» معروف به مهدی متهم به قتل «محمدرضا.ح» معروف به یزدان، ساعات ابتدایی امروز ـ چهارشنبه ـ داخل محوطه یک بازار میوه و تره‌بار واقع در تقاطع بلوار دریا، روبه‌روی مسجد قدس محله سعادت‌آباد به مرحله اجرا درآمد.

 

این حکم پس از صدور از سوی قضات شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدی و تایید از سوی دیوان عالی کشور، لحظاتی قبل پس از طی تشریفات قانونی توسط واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت با اصرار اولیای دم مبنی بر قصاص، اجرا شد.

 

 

 

 

گزارش لحظه به لحظه مراسم اجرای مجازات یعقوب

 

 ازساعات ابتدایی بامداد امروز ـ چهارشنبه ـ جمع کثیری از مردم محله سعادت‌آباد در محل اجرای حکم واقع در تقاطع بلوار دریا، روبه‌روی مسجد قدس حضور داشتند و تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی نیز در قالب‌های گوناگون نظم منطقه را حفظ می‌کردند.

 

* تعدادی از خبرنگاران نیز در محل اجرا حضور داشتند اما از عکسبرداری توسط عکاسان خودداری می‌شد. چندین بار نیز از بلندگوی خودرو‌های نیروی انتظامی اعلام شد که گرفتن عکس و فیلم با تلفن همراه یا دوربین، ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

 

* اولین آمبولانس ساعت ۴:۵۸ به محل اجرای حکم وارد شد.

 

* ساعت ۵:۴۰ جرثقیلی که برای اجرای حکم در محل مستقر شده بود مورد بررسی قرار گرفت اما مشخص شد که این جرثقیل مناسب نیست و به این ترتیب تلاشها برای جایگزینی جرثقیلی دیگر آغاز شد.

 

* ساعت ۵:۵۹ جرثقیل دوم به محل آورده شد و عوامل اجرای حکم، اقدامات ابتدایی را برای آماده‌سازی جرثقیل صورت دادند.

 

* ساعت ۶:۱۰ جمعی از مردم که در پشت نرده‌های حفاظ محل اجرا حضور داشتند فریاد “رضایت، رضایت” سردادند و به این طریق از اولیای دم خواستند که از قصاص قاتل فرزندشان گذشت کنند.

 

* ساعت ۶:۱۲ یعقوب تحت تدابیر شدید انتظامی و حفاظتی سوار بر خودروی مخصوص حمل متهم در حالی که توسط چند موتور سوار پلیس اسکورت می‌شد، وارد محوطه‌ اجرای حکم شد و در این زمان آیاتی از قرآن کریم از طریق بلندگو پخش شد.

 

* ساعت ۶:۱۳ و در حالی که متهم حین پیاده شدن از خودرو فریاد می‌زد “خدایا به خودت سپردم”، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت مراحل صدور حکم قصاص را قرائت کرد.

 

* سرانجام ساعت ۶:۱۶ در حالی که طناب آبی‌رنگ دار دور گردن یعقوب افتاده بود و او همچنان بی‌تابی می‌کرد، اهرم جرثقیل به سمت بالا حرکت کرد و به این ترتیب پرونده زندگی این متهم برای همیشه بسته شد.

 

* ساعت ۶:۵۱ پس از تایید مرگ یعقوب توسط پزشک قانونی، جسد این متهم داخل کاوری مخصوص قرار داده شد و جهت انجام تشریفات لازم به پزشکی قانونی انتقال یافت.

 

* حین اجرای حکم، بستگان یعقوب شیون و زاری می‌کردند اما برخی از حضار از مجازات وی خوشحال بودند؛ چنانکه پس ازاجرا، فریاد “نیروی انتظامی، تشکر، تشکر” سردادند.

 

* در حالی که از ساعات ابتدایی بامداد امروز، عبور و مرور در مسیرهای منتهی به محل اجرای حکم ممنوع شده بود، پس ازاجرا و متفرق شدن مردم، رفت و آمد خودروها صورت عادی به خود گرفت.

 

* برخی از مردم حاضر در محل اجرای حکم معتقد بودند که مقصر اصلی این جنایت، کیمیا (متهم زن پرونده) است.

 

* پدر متهم پیش از اجرای مجازات فرزندش در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌دانم چرا پسرم به این سرنوشت دچار شد. تنها چیزی که می‌دانم این است که آن زن مقصر بوده و او یعقوب را به این مسیر کشانده است. پسر من آزارش به یک مورچه هم نمی‌رسید و نمی‌دانم چرا مرتکب این جنایت شد. در حال حاضر فقط از خانواده‌ مقتول می‌خواهم که از قصاص گذشت کنند.

 

* پدر مقتول نیز به خبرنگاران گفت: سزای کسی که با نامردی مرتکب جنایت می‌شود، مرگ است و ما بر اجرای حکم اصرار داریم. خوشحالم از این که قاتل فرزندم قصاص می‌شود و در این زمینه از دستگاه قضایی سپاسگزارم که این پرونده را به سرعت رسیدگی کرد و به نتیجه رساند.

 

* جمعی از مقامات ارشد نیروی انتظامی از ساعات ابتدایی برگزاری مراسم اجرای مجازات متهم جنایت سعادت‌آباد در محل حضور داشتند.

 

* در اطراف محل اجرای حکم، بنرهایی برای اطلاع‌رسانی این موضوع نصب شده بود.