×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون آموزش و تحقیقات دستگاه قضایی گفت: دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دانشجویان دوره دکتری با احراز برخی شرایط از شرکت در آزمون کتبی تصدی امر قضا معافند.

 حجت‌الاسلام علیرضا امینی در حاشیه برگزاری آزمون تصدی امر قضا در جمع خبرنگاران تصریح کرد: آمار ما از ثبت‌ نام کنندگان در این آزمون ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر است اما آمار شرکت‌کنندگان در آزمون پس از برگزاری آن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: از میان شرکت‌کنندگان در آزمون نهایتا ۵۰۰ نفر به استخدام قوه قضاییه در می‌آیند که البته طبق اعلام ما بیش از دو برابر در مصاحبه‌های علمی شرکت می‌کنند. در قسمت‌های دیگر نیز آزمون‌هایی برگزار می‌شود اما در این بخش که داوطلبان از میان دانشگاهیان بودند ۵۰۰ نفر پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزش قوه قضاییه افزود: روحانیون نیز در این آزمون شرکت دارند که ۳۰۰ نفر از آنان پذیرفته خواهند شد.

امینی اظهار کرد: هر سال جمعا ۸۰۰ نفر طبق برنامه پنج ساله به عنوان قاضی جذب سیستم قضایی می‌شوند. در حال حاضر حدود هشت هزار قاضی در قوه قضاییه حضور دارند و با توجه به اینکه بخش‌هایی از قوه قضاییه توسعه پیدا کرده و تعداد زیادی از این افراد ممکن است از امر قضا بازنشسته شوند و همچنین با توجه به اینکه ما باید همیشه برای نیروی انسانی پشتوانه لازم را داشته باشیم، طبق پیش‌بینی‌های قانونی باید چهار هزار قاضی تا پایان برنامه پنج ساله وارد قوه قضاییه شوند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اولیه ما برگزاری آزمون به صورت سالانه است؛ البته در میان سال نیز بر مبنای دستورالعمل‌های موجود، نخبگان را بدون آزمون وارد مجموعه می‌کنیم. با این توضیح که این افراد باید مراحل مشخصی را طی کنند اما از آزمون کتبی معافند.

معاون آموزش قوه قضاییه یادآور شد: تعریف «نخبه» در آیین‌نامه آمده و در سایت معاونت آموزش نیز منتشر شده است. بر اساس این تعریف، افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دوره دکتری هستند با احراز شرایطی از آزمون کتبی معاف خواهند بود.