×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفت: کارآموزان قضایی دانش افزایی را سرلوحه کار خود بدانند و به دروس دوره تحصیلی و حوزوی اکتفا نکنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وتشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: آنچه از دورههای کارآموزی حاصل میشود ارزشمند است ولی یک قاضی باید از نظر علمی به روز باشد تا در تشخیص موضوع و ارایه نظر صحیح موفق شود.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در این خصوص میتوان به آراء و تصمیمات هیئت عمومی دیوان عالی کشور و آراء برخی از شعب دادگستری که آراء قابل توجه به شمار میآید، رجوع کرد.
وی افزود: در کار قضاوت چون کار مهندسی اجرای قانون است باید به آداب القضا و تقوای الهی مجهز شد تا در شناخت حق دچار مشکل نشویم.
وی از کارآموزان قضایی خواست تا رابطه خود را با کتاب مطالعه قطع نکنند و ادامه داد: دانش افزایی میتواند در پیشبرد اهداف کار قاضی در راستای تحقق عدالت مؤثر باشد.
معاون اول قوه قضاییه تحلیف را میثاق و پیمانی دانست که با ذات مقدس پروردگار عهد میشود و آن پایبندی به مسیر حق تعالی است.
وی شناخت حق را در مسیر قضاوت مهم دانست و گفت: چنانچه تقوای الهی را در نظر داشته باشیم تشخیص حق از باطل آسانتر خواهد شد و تقوا ظرفیتی میگشاید که قلب را سلیم و از هر شائبهای دور میسازد.
معاون اول قوه قضاییه به جایگاه قضاوت در اسلام اشاره کرد گفت: این جایگاه، جایگاه خلیفه الهی و در واقع حکمت الهی است و انتظار عموم از کار قاضی همان جایگاه حضرت امیر مومنان علی(ع) است.
وی به کارآموزان قضایی توصیه کرد موضوع شناسی و شناخت شجاعانه موضوع را در بررسی پروندهها مدنظر قرار دهند و آنچه در راستای عدل است را به انجام رسانند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: اعتماد سازی و افزایش اعتماد مردم به نظام در کار قضاوت مؤثر است و قضات باید به گونهای عمل کنند که این اعتماد هر روز افزونتر شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، حفظ کرامت انسانی را در امر قضاوت لازم دانست و گفت: نباید اجازه داد در رأی قاضی نفوذ صورت گیرد و کرامت قاضی در این است که تحت تأثیر صاحب منصب و صاحب قدرتی رأی صادر نکند.
وی به کارآموزان قضایی توصیه کرد آرایشان از برهان لازم برخوردار باشد و اجازه ندهند کسی با نفوذ باعث شود که آنها از براهین خود در اجرای عدالت و حق دست بردارند و آنچه اقتضای عدل است را تصمیم گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: در اجرای عدالت، حکمت، شجاعت و عفت لازم است و خود فرد باید احساس کند که با عدالت حکم صادر کرده است و جامعه نیز این احساس عدالت را داشته باشد.
معاون اول قوه قضاییه در بخشی دیگر از سخنان خود بر خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم تأکید کرد و گفت: به واقع این مردم شایسته هر چه بیشتر خدمت رسانی مسئولان هستند و باید هر چه دقیقتر عمل کرد تا اعتماد مردم افزون شود.