×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اینکه عده‌ای فکر می‌کنند قوه قضائیه به دنبال حذف شبکه‌های اجتماعی است برداشت غلطی است.

، خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در مورد شبکه‌های اجتماعی نظریه‌هایی مبنی بر مسدود و محدود کردن آن‌ها وجود دارد که این به معنی مخالفت ما با شبکه‌های اجتماعی نیست، همانطور که بستن یک روزنامه متخلف به معنی دشمنی با حرفه روزنامه نگاری نخواهد بود.

وی افزود: در خصوص این پدیده ما طبق قانون برخورد می‌کنیم.

خرم آبادی گفت: درباره شبکه اجتماعی تلگرام هم بحث فیلترینگ مطرح بوده است و با دیگر شبکه های اجتماعی فرقی نمی کند، بلکه باید طبق قانون برخورد شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال قانونمند کردن شبکه های اجتماعی هستیم. اینکه عده ای فکر می کنند قوه قضائیه به دنبال حذف شبکه های اجتماعی است برداشت غلطی است. فضای شبکه های اجتماعی باید ساماندهی شود. شبکه‌های اجتماعی مختلفی داریم که باید توسعه یابد و اگر در هر حوزه از شبکه‌های اجتماعی تخلفی دیده شود برخورد خواهیم کرد و یکی از موارد برخورد هم می‌تواند فیلترینگ باشد.

در ادامه مومنی‌نسب کارشناس فضای مجازی گفت: ابتدا باید شبکه اجتماعی را ماهیت‌شناسی کنیم و فرق محصول و فناوری را بدانیم. دفتر اصلی شبکه تلگرام در رژیم صهیونیستی است و سرور آن در انگلیس قرار دارد، اما چینی ها آن را مسدود کردند و روس ها نیز می خواهند آن را فیلتر کنند و حاضران در این شبکه در کشورهای آلمان و انگلیس خیلی اندک است.

وی هشدار داد: متاسفانه حضور ایرانی‌ها در شبکه تلگرام بسیار زیاد است. در حالی به شبکه‌های اجتماعی خارجی اجازه تبلیغ و گسترش داده می شود که تولیدکنندگان نرم افزارهای اجتماعی ایرانی با مشکلات زیاد اداری و تحمیل هزینه های مضاعف و مالیات و دیگر موارد روبرو هستند.

مومنی نسب افزود: متاسفانه بسیار ساده اندیشانه با شبکه اجتماعی تلگرام برخورد می شود. اینکه گفته می شود بیشتر نمایندگان مجلس عضو تلگرام هستند هرگز به معنای تایید آن نیست و این طور نیست که نمایندگان مجلس هم اشتباه نکنند.

وی گفت: برخی با بی خیالی، خوش خیالی و ساده لوحانه با این پدیده برخورد می کنند که باید با جدیت بیشتری در این حوزه قضاوت کنیم.

به نقل از صداو سیما، اسفنانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجلس در شبکه تلگرام حضور دارند، باید بررسی شود که آیا از نظر فنی و زیرساختی امکان برخورد و کنترل این شبکه های اجتماعی وجود دارد یا نه؟ گفت: باید بررسی شود که آیا می توان بخشی از شبکه اجتماعی را فیلتر کرد یا نه؟

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد اقدامات فنی نتیجه بخش نبوده است و باید توسعه شبکه های اجتماعی داخلی در اولویت قرار گیرد.

حسن عباسی کارشناس مسائل راهبردی نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد مزیت شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از موارد منفی است، البته باید مخاطرات امنیتی و اخلاقی را جدی بگیریم.

وی افزود: مردم ما به سواد سایبری مانند سواد رسانه ای و سواد غذایی و بهداشتی نیاز دارند تا بتوانند از مزیت های فضای مجازی استفاده بهینه کنند و از مضرات و خسارات احتمالی آن هم به دور باشند.

عباسی گفت: باید با کارهای فرهنگی و سعه صدر در این زمینه برخورد شود و خانواده ها در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی تصریح کرد: البته مخاطرات اخلاقی و امنیتی شبکه های اجتماعی به صفر نمی رسد، بلکه باید ظرفیت اجتماعی را بالا ببریم. اگر مردم سواد سایبری بالایی داشته باشند زیان های شبکه های اجتماعی هم کاهش خواهد داشت.