×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور از برگزاری همایش دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور با حضور مسئولان ارشد قضایی در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفندماه سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار مأوی، یداله علیزاده در نشستی با خبرنگاران، ضمن تشریح اهداف این همایش گفت: متعاقب تصویب و ابلاغ دستور العمل نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دادسراها توسط رئیس قوه قضاییه، معاونت نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور تشکیل شد که وظیفه اصلی آن نظارت بر اجرای صحیح وظایف و حاکمیت قانون در دادسراهاست.
وی ادامه داد: این معاونت، دادسراها را از لحاظ عملکرد، رفتار با مردم و مراجعان مورد بازرسی و ارزیابی مستمر، دوره ای و موردی قرار خواهد داد.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور با بیان این که رئیس قوه قضاییه در شهریور ماه سال جاری اختیارات خوبی را به دادستان کل کشور تفویض کرده است، اظهارداشت: با این اقدامات، تحول مثمر ثمری در امر نظارت بر دادسراها و انسجام و هماهنگی بیشتر بین آنهابوجود خواهد آمد.
علیزاده تصریح کرد: تاکنون حوزه معاونت نظارت بر دادسراهای کشور با اعزام هیأت هایی متشکل از قضات دیوانعالی کشور، دادسراهای ۱۰ استان را مورد بازرسی و ارزیابی قرار داده است که از این طریق گام های مؤثری در جهت نظم و انضباط بیشتر دادسراها، حاکمیت قانون و اقتدار و صلابت بخشی به دادستانها برداشته شده است.
وی با بیان این که گزارشات مکتوب و مدونی از عملکرد دادسراها تهیه و در اختیار رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور قرار داده شده است خاطرنشان کرد: پیشنهادات هیأت های بازرسی نیز به تدریج در بخش های ستادی عملیاتی شده و یا در قالب دستورالعمل به دادسراهای مربوط ابلاغ خواهد شد.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور با تأکید بر این که دادستان و دادسرا حافظ حقوق عمومی در جامعه است و بر حسن اجرای قانون نظارت دارد، گفت: دادسرا بعنوان نهاد تعقیب و تحقیق از مرحله کشف جرم تا اجرای احکام که قریب به ۵ تا ۶ مرحله دادرسی و رسیدگی است مسئولیت بسیار مهمی را در پروسه رسیدگی قضایی بر دوش دارد.
علیزاده با اشاره به این که در نظام قضایی ایران دادسرا متولی مسئولیت کشف جرم، تعقیب متهمان و انجام تحقیقات قضایی و در نهایت تصمیم گیری در مرحله دادسراست ادامه داد: در صورت جمع آوری و یافتن دلایل و مدارک علیه متهم توسط قاضی، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال و در غیر این صورت پرونده در دادسرا رسیدگی و با صدور قرار منع تعقیب مختومه می‌شود.
وی یادآور شد: دادستان یا نماینده وی در پروسه محاکمه و انجام رسیدگی در دادگاه شرکت و بر حسن جریان رسیدگی نظارت دارد که در صورت مشاهده ایراد و اشکالی در جریان رسیدگی، عدم رعایت مقررات قانونی و اصول دادرسی منصفانه به موارد فوق اعتراض خواهد کرد.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور افزود: دادستان یا نماینده وی علاوه بر تعقیب متهم در دادگاه به لحاظ حقوق عمومی بعنوان مدعی العموم اقامه دعوای عمومی کرده و از جنبه جزایی و حتی جنبه خصوصی جرم که با شکایت شاکی آغاز شده از کیفرخواست صادره دفاع می کند.
علیزاده افزود: در نظام حقوقی ایران دادستان از جایگاه حساسی برخوردار است؛ دادستان بعنوان مدعی العموم صیانت از حقوق عمومی را بر عهده داشته و بر حسن اجرای قوانین و عملکرد در کشور از جهت جلوگیری از وقوع جرایم نظارت دارد.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور تأکید کرد: دادستانی در مقابله با جرایم و تعقیب مجرمان و نیز تامین امنیت اجتماعی مردم نقش بی‌بدیل و مسئولیت حساسی بر دوش دارد.
علیزاده با یادآوری این که در امر کیفری، تمامی پرونده‌ها در ابتدا در دادسرا مطرح شده و در صورت احراز مجرمیت توسط دادسرا پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود خاطرنشان کرد: وجود این جایگاه حساس ، بررسی عملکرد سالانه دادسراها در کشور، تشریک مساعی ، تبادل تجربیات، ارتباط بین دادستان‌ها در سراسر کشور و گفت‌وگوی مستقیم آنها با مقامات ارشد قضایی ، برگزاری همایش سالانه‌در کشور را ضروری کرده است.
وی با بیان این‌که در همایش سال جاری علاوه بر مسائل عمومی و سخنرانی‌هایی که برای ریاست قوه‌قضاییه و مسئولان ارشد قضایی در نظر گرفته شده است، شش کمیسیون تخصصی نیز وجود دارد، ادامه داد: این کمیسیون‌های تخصصی، موضوعات و اهداف همایش را پیگیری می‌کنند که نتیجه آن در جلسات عمومی همایش ارایه خواهد شد.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور ادامه داد: در این همایش عملکرد قضایی یک سال گذشته دادسراها و دادستان‌ها در مقابله جدی با جرایمی مانند جرایم سازمان‌یافته، ملی و فراملی، مفاسد اقتصادی و جرایمی که امنیت اجتماعی مردم را تهدید می‌کند، جرایم فضای مجازی و مسائلی مانند آن به اطلاع مردم خواهد رسید.
علیزاده با بیان این‌که حدود ‌۵/٢ میلیون پرونده‌کیفری بدوا در دادسراهای کشور ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد افزود: امروزه پرونده‌های زیادی در رابطه با معضل و مافیای مواد مخدر وجود دارد و کشورهای غربی مدیون تلاش‌های دادسراها و نیروی انتظامی ما در امر مقابله با مواد مخدر و قاچاقچیان حرفه‌ای هستند. اگر این مبارزات نبود مواد مخدر بیش از این در کشورهای غربی منتشر می‌شد.
وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد دادسراها گفت: دادسراها در بخش‌های مختلف و در عین حاکمیت قانون، به وظایف خود عمل می‌کنند و حدود دو سوم پرونده‌ها در دادسراها رسیدگی و مختومه می‌شود.
معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور افزود: عملکرد یک سال گذشته دادسراها در مجموع مثبت بوده اما نواقص و کم و کاستی‌هایی نیز داشته‌که در همایش بیان خواهد شد.
علیزاده با بیان این که حذف یک دهه دادسراها از نظام قضایی ایران موجب تراکم پرونده ها در دوایر اجرای احکام شده است تصریح کرد: در حال حاضر دادسراها علاوه بر پرونده‌های موجود، بسیاری از پرونده‌ها را که از زمان نبود دادسراها وجود داشته مورد رسیدگی قرار می‌دهند که در حال حاضر حدود ‌٧٠٠ الی ‌٨٠٠ هزار پرونده در اجرای احکام دادسراها در سراسر کشور در دست اجراست.
وی با اشاره به این که دادستانی کل کشور چهار ماه پیش با دادسراهای مراکز استان‌ها همایشی برگزار کرد، گفت: در این همایش دستورالعمل‌هایی صادر شده که نسبت به تسریع در اجرای احکام کیفری صادره تدابیر جدی به عمل آید. همت دادسراها بر این است که در رابطه با کاهش پرونده‌ها در اجرای احکام خبرهای خوشی را به اطلاع مردم برسانند.
به گفته معاون نظارت دادستان کل در امور دادسراهای کشور، «کمیسیون بررسی مشکلات قضایی و اجرایی دادسراها»، «کمیسیون بررسی راهکارهای مقابله با جرایم مخل امنیت و آسایش عمومی»، «کمیسیون بررسی مواد اصلاحی اخیر قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام»، «کمیسیون بررسی راهکارهای نظارت و ارتقای دادسراها»، «کمیسیون بررسی راهکار مقابله با جرایم اینترنتی و رایانه‌ای» و «کمیسیون راهکارهای ارتقای نظارت دادسراها بر ضابطین و امور زندان‌ها» عناوین کمیسیونهای تخصصی شش گانه این همایش خواهد بود.
علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا جرایم امنیتی منتسب به افرادی که اخیرا بازداشت شده‌اند نیز در کمیسیون ها مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت؟ گفت: کمیسیونی مقرر شده تا هر نوع جرمی را که در زمره‌جرایم امنیتی و مخل امنیت و آسایش مردم باشد بررسی کند. مواردی هم که شما اشاره کردید می‌تواند در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.
همایش دو روزه دادستانهای عمومی و انقلاب کشور در تاریخ یازدهم و دوازدهم اسفندماه سال جاری در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.
شرکت‌کنندگان اصلی این همایش، دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور و نیز مسئولان ارشد قضایی و کشوری مرتبط با دادسراها، مقامات و مسئولان انتظامی، نظامی و مسئولان امنیتی هستند.