×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

یک مدرس حقوق مدنی و از شاگردان استاد ناصر کاتوزیان معتقد است که پدر علم حقوق ایران شاگردان خوبی دارد، اما جانشین ندارد.

محمدحسین شهبازی  اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید جناب آقای دکتر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران هستند. ایشان نه تنها در زمینه حقوق مدنی بلکه در سایر رشته‌ها مانند حقوق عمومی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت صاحب نظر بودند و تالیفاتی داشتند.

وی گفت: بزرگترین افتخار زندگی من این است که از سال ۱۳۷۲ که وارد دوره فوق لیسانس دانشکده حقوق دانشگاه تهران شدم شاگرد ایشان بودم و به جهت عشق و علاقه به ایشان مدام با استاد در ارتباط بودم و به منزل‌شان می‌رفتم.

وی افزود: استاد کاتوزیان نه تنها از نظر علمی بلکه از نظر اخلاقی بسیار در جایگاه والایی بودند و تمام دانشجویان‌شان را مانند فرزندانش دوست داشتند و با این‌که دانشجویان در سر کلاس خیلی از ایشان سوال می‌پرسیدند اما اصلا ناراحت نمی‌شدند و با سعه صدر به تمام سوالات جواب می‌دادند.

این مدرس حقوق مدنی درباره تاثیر فقدان استاد کاتوزیان در جامعه حقوقی کشور، گفت: به نظر من فقدان استاد ضایعه‌ای جبران نشدنی است و هرگز نمی‌توانیم بگوییم، ایشان جانشینی دارند؛ هرچند که می‌توان گفت ایشان شاگردان خوبی دارند.

وی ادامه داد: استاد دکتر کاتوزیان جانشین دکتر امامی بودند که در زمان خودشان بزرگ‌ترین استاد حقوق مدنی ایران بود و بعد دکتر کاتوزیان جانشین بحق ایشان شدند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که «دکتر کاتوزیان جانشینی ندارد»، گفت: در مورد دکتر کاتوزیان فقط می‌توانیم بگوییم شاگردان خوبی دارند و من هم یکی از کوچک‌ترین شاگردان ایشان هستم و از دیگر شاگردان ایشان می‌خواهم راه استاد را ادامه دهند و کتاب‌های ایشان را تدریس کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه چون کتاب‌های استاد کاتوزیان مقداری مشکل هستند و البته این هم به خاطر سطح علمی بالای استاد است، معمولا اساتید کتاب‌های ایشان را درس نمی‌دهند ولی خود من کتاب «قانون مدنی در نظم حقوق کنونی» ایشان را بیش از ۳۰۰ بار در حدود ۱۲ سال درس داده‌ام و افتخار می‌کنم که بتوانم چند کلمه از آن‌چه که از استاد کاتوزیان یاد گرفته‌ام را به دانشجویان خودم منتقل کنم.