×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور صبح سه شنبه به ریاست آیت الله محسنی گرکانی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست رئیس دیوان عالی کشور طی سخنانی و با قرائت آیه شریفه «ولو اتبعَ الحَقُ اَهْوائَهُمْ لَفَسدتِ السمواتُ و الارضُ وَ مَن فیهّنَ بل آتیناهم بذکرهم فهم من ذکرهم معرضون» ـ اگر حق تابع هوای نفس مردم شود همانا آسمان‌ها و زمین و هر آنچه در آنهاست فاسد و تباه خواهد شد ولی ما قرآن بزرگ را به آنها فرستادیم که سرمایه یادآوری برای آنهاست و آنان به ناحق از آن اعراض کردند ـ گفت: واژه حق، واژه زیبا و مقدسی است و در قرآن کریم نیز خیلی از حق طرفداری شده و آیات زیادی در مورد حق در قرآن کریم وجود دارد. یکی از ویژگی های ظهور حضرت مهدی (عج) نیز احقاق حق است و حقوقی که در دنیا بوسیله ظالمان و ستمگران و دیکتاتورها پایمال شده است به صاحبان آن باز می‌گردانند. قرآن کریم نیز پیروی از حق را کلید سعادت بشر معرفی کرده است.

وی افزود: متاسفانه انسان‌های مغرور در این جهان مدعی می‌شوند که ما خود صاحب فکر و اندیشه هستیم و حق باید از ما پیروی کند در این آیه ای که ابتداً به آنها اشاره شد تصریح شده که اگر حق تابع هوای نفس مردم بشود و هر چه مردم بخواهند آن حق شود، موجب فساد در آسمان‌ها و زمین و فساد در میان خود انسان‌ها خواهد شد. خداوند متعال حق را در قرآن مثل روز روشن و نور تشبیه کرده که همان صراط مستقیم و صراط اهل بیت (ع) است.

 

رییس دیوان عالی کشور تصریح کرد: متاسفانه در جامعه کنونی، خودپسندی و مغرور شدن به علم و فهم خود وجود دارد و بعضی مدعی هستند آنچه من تشخص می‌دهم همان حق و قانون است و هر آنچه من گفته ام همان قانون است.

وی با اشاره به آفات پیروی از هوا و هوس های فساد انگیز مردم افزود: اگر حق از هوس ها و خواسته های مردم پیروی کند و جهان هستی بخواهد بر طبق میل آنها بچرخد، زمین و هستی و انسانها همه به فساد کشیده می‌شوند زیرا هوس‌های مردم یکنواخت نیست و ضابطه ندارد و هر گروهی با تفکر و زشتی‌ها و بداخلاقی‌های خود می خواهند در محیط زندگی و اداره جامعه نقش داشته باشند. اگر قوانین محکم هستی تابع تمایلات افکار انحرافی شود هرج و مرج و بی قانونی در سراسر جهان حاکم شود زندگی جامعه بشری به زندگی جنگل تبدیل می شود و نظم و هماهنگی و هم زیستی سالم از بین می‌رود.

محسنی‌گرکانی در ادامه افزود: تمایلات هوس آلود و مختلف مردم صرف نظر از تناقض در خواسته‌ها، موجب می‌شود جریان‌های فاسد، به فرهنگ و اقتصاد و مردم سالاری دینی غالب شود و زندگی سالم و سلامت و نظم آن به انحراف و تباهی کشیده شود و زمینه عملیاتی شدن فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری که تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است از بین می رود و این شعار پر معنی رنگ می بازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مبارزه با فساد باید در جامعه ما به ویژه در نسل جوان به فرهنگ عمومی تبدیل شود تا بتوانند با خائنان به بیت المال مبارزه جدی کنند. باید کاری کرد تا همه بپذیرند که تابع حق و قانون و فرهنگ خدایی شوند و فرهنگ الهی باید حاکم بر همه افکار باشد که اگر غیر از این باشد خائنان، به بیت المال و اموال عمومی مردم دست اندازی می کنند و باید با این افراد قوه قضاییه برخورد قاطعانه داشته باشد تا در سال تولید ملی و در آستانه روز کارگر، حق کارگر و فرهنگ توسعه کار و سرمایه ادا گردد، زیرا استقلال اقتصادی و فرهنگی به عملیاتی ساختن تولید ملی مشروط است.

 

رییس دیوان عالی کشور در پایان افزود: در همین راستا هم سران سه قوه به برخورد با متخلفان و مفسده انگیزان تاکید کرده‌اند و قوه قضاییه هم با ایفای نقش خود بر خورد با متخلفان می توانند نقش مهمی در افزایش تولید ملی داشته باشد