×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور صبح امروز -سه شنبه- به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان عالی برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس دیوان عالی کشور طی سخنانی با اشاره به آیاتی از قرآن مجید افزود: همه اعمال انسان‌های زیر ذره بین الهی است و کاملا تحت نظر است. در آیه‌ای از قرآن کریم می‌خوانیم که اعمال انسان در قیامت به دقت و سرعت موشکافی می‌شود و کوچکترین عمل انسان چه خیر باشد و چه شر، محاسبه می‌شود. بنابراین نباید گناهان کوچک را کم و تحقیر بشماریم یا کارهای خیر را کم و کوچک به حساب آوریم.

محسنی گرکانی با استناد به آیه شریفه “فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره” تاکید کرد: ذره دارای معانی گوناگون است، بعضی آن را به گرد وغبار معلق در هوا و برخی دیگر به اتم تعبیر کرده‌اند. مطابق این‌ آیه شریفه اعمال ما هر چند به اندازه وزن یک ذره باشد آن را خواهیم دید.

رییس دیوان عالی کشور در ادامه افزود: عمل انسان گاهی به صورت فیزیکی و مادی است و گاهی به صورت لفظ یا حتی فکر و اندیشه است که منتهی به عمل شود، همه این‌ها زیر ذره‌بین محاسبه علمی پروردگار است.

وی با اشاره به این‌که همانطور که همه اعمال ما زیر نظر و ذره بین الهی قرار دارد، افعال و اعمال ما زیر ذره بین نگاه‌های مردم هم هست، تصریح کرد: مردم به کار ما و قضاوت ما کاملا نگاه می‌کنند تا ببینند ما چه می‌کنیم، البته ما خوشحال می‌شویم که مردم از آرا دیوان عالی کشور اطلاع پیدا کنند و جا دارد که صدا و سیما آرا دیوان عالی کشور را انعکاس دهد.

محسنی گرکانی خاطرنشان کرد: امنیت قضایی بالاترین امنیت کشور است و دیوان عالی کشور، کلید ثبات امنیت کشور است که کمتر به آن توجه شده است. دستگاه قضایی بزرگترین امید کشور است و قضات مخصوصا قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور که مرجع تظلمات مراجعه کنندگان هستند، مایه امید مظلومان و ستمدیدگان هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم وظایف محوله را بخوبی انجام دهیم و خصوصا پرونده‌های زندانی دار در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این جلسه از سه نفر از قضات دیوان عالی که در فروردین ماه، بالاترین آمار را در رسیدگی به پرونده‌ها داشتند، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.