×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

نماینده دادستان تهران در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد عظیم بانکی که روز ۸ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب برگزار شد، پس از دفاعیات معاون حقوقی و املاک شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا و عضو هیات‌مدیره شرکت گروه ملی ایران و اظهارات وکیل مدافع وی توضیحاتی به دادگاه ارائه داد.

 

اهم اظهارات مهدی فراهانی در این جلسه به شرح زیر است:

 

* اظهارات آقای «ع.ر» ـ مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد ـ در بازجویی مورخ هفتم دی‌ماه ۹۰: «… در یک مرحله مشاهده کردم که آقای «ب.ب» به جای بعضی از مدیران امضا کرد که تذکر دادم که حتما ما هم که نیستیم همین امر را انجام می‌دهی و حالا مطمئن هستم که این امر به خصوص در امور تهران و کیش حتما صورت گرفته است … .»

 

* اظهارات آقای «م.ع» ـ رییس هیات مدیره شرکت میثاق گیلان ـ در بازجویی مورخ دوازدهم دی‌ماه ۹۰: «… شنیده بودم که آقای «ب.ب» همه کارهای شرکت امیرمنصور را اداره می‌کند و ما هم در گیلان این را شنیده‌ایم و احتمال می‌رفت که همه تشکیلات آقای خسروی در تهران را آقایان «ب» هدایت می‌کنند و شنیده بودم که در جعل امضای دیگران نقش دارند… .»

 

* بر اساس گزارش گروه ویژه تحقیق به شماره ۵۱/ت/و/ک مورخ یازدهم اسفندماه ۹۰ آقای «ع.ر» در خصوص «ب.ب» اظهار کرده است: «… کلیه کارهای خرید املاک و موارد مرتبط با آن را ایشان انجام می‌داد و به جای مدیران امضا می‌کرد و در ادارات ثبت و املاک و اسناد و ترهین املاک حاضر بود و هر نوع قرارداد خرید و فروش داخلی و خارجی را باید ایشان تایید و بررسی می کرد و پیگیری تمامی دعاوی در قوه قضاییه توسط ایشان و تیم تحت امرش بود … .»

 

* بر اساس گزارش مذکور، آقای «الف.ش» نیز در خصوص آقای «ب.ب» اظهار کرده است: «… نامبرده مورد اعتماد کامل آقای امیرخسروی بوده و وجوه زیادی در اختیار ایشان قرار می‌گرفت تا در خرید املاک صرف کند و شخصا خودش نسبت به خرید املاک اقدام می‌کرد و قیمت را نهایی می‌کرد و در این راستا بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ملک برای آقای خسروی خریداری کرد.»

 

* خانم «ج.الف» نیز در جلسه بازجویی مورخ ۲۹ آذر ۹۰ اظهار کرده است: «در تاریخ پانزدهم مرداد ۹۰ یک روز پیش از دستگیری ساعت ۶:۳۰ صبح آقای «الف.ش» طی تماسی تلفنی به اینجانب، اعلام کرد که خیلی سریع به محل شرکت مراجعه کنم. در حدود ساعت ۷:۱۵ به شرکت رسیدم. در آن ساعت آقای «ش» به همراه آقای «ب.ب» و آبدارچی شرکت تعدادی زونکن، پوشه، مدارک و پول نقد شامل ۲۰۰ میلیون تومان ایران‌چک و مبالغی ارز و یورو و دلار در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان به همراه یک دفتر که موجودی صندوق در آن نوشته شده بود و تمام دسته‌چک‌ها و مهرهای شرکت به همراه یک هارد اکسترنال را در یک ساک جمع‌آوری کرده و بنده شاهد خارج کردن آنها توسط آقای «ب.ب» بودم.»

 

* برادران نامبرده به نام‌های بهنام و بهروز نیز از معتمدانِ آقای امیرخسروی و از افراد فعال گروه بوده‌اند. بهنام حداقل در پنج شرکت وابسته به گروه، سهامدار یا مدیر بوده و در حال حاضر در بازداشت است. بهروز در شرکت‌های وابسته در دوبی و در امور بازرگانی خارج از کشور فعال بوده و در حال حاضر متواری است.

 

* «ب.ب» در خرید یا تاسیس دو شرکت «الیت بندرانزلی» و «فولاد فام اسپادانا» برای گروه امیرمنصور آریا به عنوان شرکت‌های وابسته و صوری که در ظاهر غیر وابسته بودند، آن هم با مدیرانی ناآشنا، غیرمتخصص و بدون اختیار که مطیع محض اوامر «ب» و «م» و «ش» بودند، نقش فعال و اصلی داشته است. به طور مثال آقایان «د» و «ن» در بازجویی‌های خود مشروحا عامل گرفتاری خود را «ب.ب» می‌دانند.

 

* جعل تعداد قابل توجهی از امضاهای مدیران گروه توسط «ب.ب» و استفاده از اسناد مجعول مرتبط با گشایش LCها، تنزیل‌ها و چک‌های نقل و انتقال وجوه (پولشویی) و سوء‌استفاده از مهر شرکت‌های مرتبط با گشایش اعتبارات اسنادی.

 

* مشارکت مشارالیه در پولشویی از طریق انتقال وجوه ناشی از تنزیل به حساب امیرمنصور با جعل امضای نامه‌ها و چک‌های شرکت‌های تابعه، مشارکت در تبدیل وجوه و املاک و شعب خریداری شده برای بانک آریا، مباشرت در خرید سهام بانک آریا از محل وجوه کلان ناشی از تنزیل LCها، مشارکت در رهبری و هدایت پول‌شویی با مدیریت در سایه نسبت به شرکت‌های فولاد فام اسپادانا و الیت بندر انزلی و تطمیع مدیران این شرکت‌ها، مشاورت و معاونت وی در خرید شرکت‌های جدید نظیر تراورس و فولاد اکسین و فولاد فام اسپادانا، از محل LCها و مشارکت در جابه‌جایی و خروج مبالغ قابل توجهی وجوه ریالی و ارزی.

 

* اقدامات متهم «ب.ب» در حالی است که وی تحصیلات حقوقی دارد و وکیل دادگستری است و این توقع وجود دارد که وی بیش از دیگران به مقررات پایبند باشد.

 

* بر اساس گزارش کمیته ویژه تحقیق به شماره ۵۱/ت/و/ک مورخ یازدهم اسفندماه ۹۰ و طبق مستندات مربوط به بازجویی‌های متهم «ب.ب»، وی اقرار دارد که بنا به درخواست و هماهنگی بعضی از مدیران گروه امیرمنصور آریا، اقدام به جعل امضای آنها در ذیل اسناد و چک‌ها می‌کرده است. وی ماهیانه مبلغ هفت میلیون تومان حقوق از شرکت مذکور دریافت می‌کرده و یک فقره وام چهارصد میلیون تومانی نیز از آقای امیرخسروی اخذ کرده است.

 

* متهم «ب.ب» در جلسه هشتم فروردین‌ماه ۹۱ اقرار کرد که نه فقط دست راست متهم ردیف اول بوده بلکه چشمِ او نیز بوده است.

 

* وکیل متهم تلاش کرد القا کند دولت، پشتیبان و حامی این گروه است و به همین لحاظ به اظهارات وزیر اقتصاد و دارایی در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی استناد کرد. در این خصوص باید گفت که ارگان‌های متعددی از دولت در این پرونده نسبت به اخلال در نظام اقتصادی اظهار نظر کرده‌اند و نظرات کارشناسی خود را علیه متهمان مطرح کرده‌اند. مانند بانک مرکزی، سازمان بورس، بازرسی وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت اطلاعات. ضمن اینکه نظرات کارشناسی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، سازمان حسابرسی و هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری همگی از وقوع اخلال در نظام اقتصادی و آثار سوء سیاسی و اجتماعی و امنیتی حکایت دارد.

 

* وکیل متهم در جلسه دادگاه آمار متعددی از سرمایه‌گذاری و سوددهی شرکت‌های این گروه ارائه کرد. از دادگاه محترم تقاضا می‌شود تصویر لوایح وکیل متهم به دادسرا ارائه شود تا با ارسال به اداره امور مالیاتی، بررسی شود که آیا این گروه مالیات‌های این درآمدها را پرداخت کرده است یا نه زیرا در حال حاضر پرونده‌ای به اتهام فرار مالیاتی این گروه و پرداخت رشوه به مدیران مالیاتی، تشکیل شده و تحت رسیدگی است.

 

* وکیل متهم دائما تلاش می‌کرد ثابت کند این گروه به دنبال خدمت و سازندگی است. از این حیث لازم است توضیح داده شود که اولا اگر این‌ گروه دنبال خدمت بود، چرا خاوری به خارج از کشور فرار کرد؟ چرا برادر مه‌آفرید به نام مهرگان به خارج از کشور گریخته است؟ چرا «ن.ش»، «ح.س»، «ع.ش» و «ب.ب» که از نفرات اصلی گروه بودند، به خارج از کشور گریخته‌اند؟ اصولا افراد خائن فرار می کنند، نه افراد خادم. اگر اینها هم فرصت می کردند، متواری می شدند. خرید شرکت‌ها صرفا پوششی برای ثروت‌اندوزی آنها بوده است. ثانیا خدمت این متهمان مانند آن است که شخصی از اموال مردم یک شهر سرقت کند و بعد برای تظاهر به امور خیر، اقدام به پخش شله‌زرد بین مردم کند و برای صاحب‌منصبان هم شتر قربانی کند. این گروه که سردسته‌ آنها یک فرد دیپلمه و غیرمتخصص بوده است هیچ آورده قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نداشته و صرفا با تسهیلات بانکی ناشی از رانت و رشوه، به طور نامشروع به این مکنت و ثروت دست یافته‌ است. با استعلام از بانک‌ها روشن‌ خواهد شد که این گروه به اکثر بانک‌های کشور میلیاردها تومان بدهی دارد؛ آن هم با وثایقی ناچیز و نامتناسب و با پرونده‌های اتهامی جعل، ارتشاء، پولشویی، زمین‌خواری و کلاهبرداری.

 

بنابراین با عنایت به اظهارات متهم و اعترافات سایر متهمان و محتویات پرونده، سوء‌ نیت و نقش اساسی وی در تمام مراحل عملیات مجرمانه گروه مذکور، محرز و مسلم و او مستحق اشد مجازات است.