×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دکترسید علی میرموسوی در نشست مقدماتی همایش بین‌المللی حقوق بشر با اشاره به این که در مباحث حقوق بشر بیشترین التزام متوجه دولت است، گفت: به حقوق بشر در یک جامعه زمانی عملی می شود که فرد فرد جامعه به قوانین آن عمل کنند و این دولت است که با اجرای قوانین و نظارت خود افراد یک جامعه را مجبور به اجرای قوانین می کند.

، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم درمورد حقوق دولت در حقوق بشر ادامه داد: جهان مادی همواره در تردید مشروطیت و محدودیت دولت بوده اما خود را تا اینجا توسط چهار چوب‌های اخلاقی و محدودیت‌های قانونی کشانده است به طوری که حتی پاسخگوی مردم کشور خود و دیگر مردم جهان نیست اما نباید از نقش قانون نیز در کنار دولت در حقوق بشر چشم پوشید.

موسوی تصریح کرد: همواره تاکید روی حکومت به معنای سیاسی آن بوده ولی در دولت به هرمعنا که باشد رژیم یا حکومت حقوق بشر از لحاظ نظری یا عملی نباید فراموش شود اما مسوولیت اخلاقی دولت در قبال حقوق بشر و چیزی که الزامات اخلاقی بر آن بار می شوند در دولت نیز نقش مهمی دارد.

وی افزود: اگر سقط جنین، شبیه سازی و مسائلی نظیر آن به استناد اخلاق رخ دهد قابل قبول است اما بحث‌هایی نظیر دین و دموکراسی در دولت نقش اساسی ایفا می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم همچنین خاطر نشان کرد: دموکراسی دولتی توأم با اخلاق به عنوان الگویی برای دولت در نظر گرفته می شود و تاثیر آن تا جایی است که تقدم و تاخر امور از جمله فرهنگ، مردم سالاری، اخلاق و محور حکمرانی را به درستی روشن می سازد.