×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

solhسازمان عفو بین‌الملل طی گزارش از جنبش‌های اخیر بومیان کانادا در اعتراض به سیاست‌های دولت که موجب به خطر افتادن منابع آنها شده است، حمایت کرد و از دولت این کشور خواست تا در برخورد با این اعتراضات از هر گونه تبعیض‌نژادی پرهیز کند.

ترسا اسپنس، یکی از رهبران بومیان کانادا است که نزدیک به یک ماه است که به منظور گرفتن وقت ملاقات از نخست وزیر این کشور در مقابل ساختمان‌ پارلمان کانادا در اُتاوا در یک چادر سرخپوستی تحصن کرده و دست به اعتصاب غذا زده است.

هم‌چنین بومیان کانادا در یک جنبش‌ عمومی با عنوان «ارزش بودن کافی است» در اعتراض به پایمال شدن حق و حقوق‌شان و از دست دادن زمین‌های‌شان اعتراضات متعددی را برنامه‌ریزی و برگزار کرده‌اند.

طی‌سال‌های متمادی در کانادا، بومیان این کشور با تبعیض نژادی مواجه بوده و دولت‌ها همواره از قبول معاهدات و یا مذاکرات با این مردم سرباز زده‌اند، بومیان هم‌چنین با قوانین کنونی دولت و بی‌عدالتی موجود علیه‌شان مخالف هستند.

آنها در معاهدات پیشنهادی خود تاکید می‌کنند که در صورت به اشتراک‌ گذاشتن زمین‌هایشان همچنان باید از حق زندگی کردن در آنها و برخورداری از منابع موجود در این زمین‌ها برخوردار باشند اما این مردم در طول تاریخ همواره از حق مسلم خود مبنی بر برخورداری برابر از منابع طبیعی و دستیابی به خدمات مختلف همچون تحصیل و اسکان مرحوم بوده‌اند.

عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های مدافع حقوق بشر، اعلام کرده‌اند که از جنبش بومیان و خواست آنها برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌هایی که بر حقوق آنها تاثیر خواهد گذاشت، حمایت خواهند کرد.

سوزان لی، سرپرست برنامه‌های آمریکا در عفو بین‌الملل دراین باره، گفت: اقدام خانوم ترسا اسپنس و جنبش «بی‌ارزش بودن کافی است» لزوم توجه به حقوق مردم بومی کانادا و طرح‌های جدید قانون‌گذاری دولت را که برخلاف حقوق بین‌الملل و قوانین داخلی کاناداست برجسته‌تر می‌کند.

وی در ادامه از مقامات کانادا خواست تا به عملکرد نژادپرستانه خود علیه بومیان که سابقه‌ای طولانی دارد، پایان دهند و به حقوق این مردم احترام بگذارند.

براساس گزارش‌ پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، بیرون راندن بومیان از مشارکت‌ فعال و تصمیم‌گیری‌ها علیرغم مخالفت‌ اپوزیسیون در این کشور سبب شده تا کانادا از استاندارد‌های حقوق بشر که در اعلامیه‌ سازمان ملل در خصوص حقوق مردم بومی آمده است، فاصله زیادی بگیرند.

براساس اعلام دولت کانادا، این کشور ۶۰۰ طرح گسترش منابع طبیعی عمده را در دست دارد که دارای ارزش مالی بالغ بر ۶۵۰ میلیارد‌ دلار است که اغلب این پروژه‌ها تاثیر مستقیم بر سرزمین‌ها و آب‌های متعلق به بومیان دارد که برای فرهنگ، زندگی و درآمد‌ آنها ضروری تلقی می‌شود.