×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مراسم شصتمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری ایران شامگاه جمعه پنجم اسفندماه در تالار وزارت کشور برگزار شد.

 در این مراسم اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتر یاران، سیدعلی ساداتی معاون وزیر دادگستری، علی مندنی‌پور رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و برخی قضات دادگاه‌های دیوان عالی و دیوان عدالت اداری کشور حضور داشتند.

سیدمحمد جندقی کرمانی‌پور، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در این مراسم با تبریک سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع بر تعامل کانون وکلای دادگستری با قوای سه گانه تاکید کرد.

وی گفت: لازم است طرح جامع وکالت که از سوی قوای قضاییه تدوین شده به کانون وکلای فرستاده شود تا توسط اساتیدی هم‌چون دکتر کاتوزیان، دکتر کاشانی و … مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: می‌گویند می‌خواهیم نظارت را بر کانون وکلا بیشتر کنیم. ما با نظارت مشکل نداریم زیرا خودمان نمی‌توانیم قانون را رعایت نکنیم. ما نظارت را می‌پذیریم ولی دخالت را هرگز. لذا امیدواریم از طرف وزارت دادگستری که همیشه بر استقلال وکیل تاکید داشته‌اند این مشکل برطرف شود.

وی هم‌چنین اقدام قوه قضاییه برای جذب وکیل براساس ماده ۱۸۷ که مدت اجرای آن پایان یافته است را اقدامی غیرقانونی خواند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم «سیدعلی ساداتی» معاون وزیر دادگستری طی سخنانی اظهارکرد: وکیل نامی از نام‌های الهی است و جایگاه وکلالت در ساختار نظام جمهوری اسلامی، اصل ۳۵ قانون اساسی و متون فقهی کاملا مشخص است.

وی افزود: یکی از وظایف کانون وکلا ارائه مشاوره و معاضدت قضایی است که در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است، اما یک چالشی وجود دارد و آن این است که مردم نیاز به آموزش دارند.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: کانون وکلا با بهره‌مندی از صداوسیما می‌تواند در جهت آشنایی مردم با حقوق اساسی و عادی‌شان تلاش کند.

وی در رابطه با لایحه جامع وکالت گفت:‌ لازم است دوستان ما در مجلس همکاری شایسته‌ای با کانون وکلا در این زمینه داشته باشند، چون بحثی ملی است و ان‌شاءالله قانون جامعی در این زمینه داشته باشیم.

ساداتی با اشاره به صحبت‌های «جندقی‌» مبنی بر وجود رفتار ناشایست با وکلا گفت: وکلای ما زینت دستگاه قضا هستند. اصل بر صحت عمل وکلا است مگر این که خلاف آن ثابت شود. البته ممکن است کسی در دستگاهی کم لطفی داشته باشد اما اصل بر اعتماد به وکلای خوب کشور است.

وی ادامه داد: بحث بازرسی به خاطر امنیت و سلامت است که در تمام ادارات اجرا می‌شود که در این زمینه وزیر دادگستری نمی‌تواند مستقیما وارد شود و موضوع باید با آیت‌الله آملی لاریجانی در میان گذاشته شود.

معاون وزیر دادگستری در رابطه با اقدام قوه قضاییه برای جذب وکیل طبق ماده ۱۸۷ گفت: در این مورد دیدگاه‌های کانون وکلای تاکنون مطرح شده است. دیدگاه قوه قضاییه هم این است که این قانون ادامه دارد که این دو دیدگاه قابل جمع نیستند و حل این مساله نیاز به کار کارشناسی دارد.

 در پایان این مراسم از برخی پیشکسوتان حرفه وکالت هم‌چون مرتضی اشکوری، احمد ملکی، ناصر میناچی، غلامحسین رضانژاد، محمدامین صفی‌زاده شبستری، محمود زرگرانی، عباس شیرزادی، سیدمجتبی مدرسی، پرویز تابشیان اصفهانی، منوچهر جهرمی، منوچهر ملکی و احمد حاج سیدجوادی تقدیر به عمل آمد.