×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، نظارت این قوه بر وکلا را نافی استقلال کاری آنها ندانست.

عبدالرضا مومنی طی سخنانی در نخستین همایش سراسری وکلای قوه قضاییه، تصریح کرد: وکلا در زمان طاغوت با توجه به استقلالی که داشتند همیشه به صورت منفعل عمل کرده و حتی هیچگاه استقلال خود را جشن نگرفتند اما پس از انقلاب تازه به یادشان افتاده که مستقل هستند و هر ساله جشن استقلال برگزار می‌کنند. جشن‌هایی که به ادعای برخی از دوستان حاضر در آن عرق شرم بر پیشانی می‌نشیند و در حقیقت این جشن‌ها، جشنواره کراوات و روسری‌های تا فرق سر رفته است.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه کیفیت اخذ پروانه وکالت در سال ۷۶ ادامه داد: بر اساس این قانون، کانون‌ها ملزم به برگزاری هر ساله آزمون شدند ولی با توجه به اینکه مدیریت در دست کانون‌ها بود تا سال ۷۹ به تعداد وکلا افزوده نشد.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه یادآور شد: قوه قضاییه مصمم شد خودش وکیل بگیرد. در این راستا مقرر شد که قوه قضاییه صلاحیت فارغ‌التحصیلان حقوق را برای مشاوره حقوقی محرز کند تا آنها بتوانند وکالت کنند. مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه برای حدود ۱۴ هزار نفر پروانه وکالت صادر کرد. این در حالی است که تعداد وکلا قبل از تصویب ماده ۱۸۷، چهار هزار و ۲۰۰ نفر بود. کانون‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که تعداد وکلای خود را افزایش دهند و بر این اساس از سال ۷۹ تاکنون تعداد این وکلا از چهار هزار و ۲۰۰ نفر به حدود ۳۳ هزار نفر رسیده است.

مومنی با بیان اینکه بر اساس استاندارد برای هر هزار نفر یک وکیل وجود دارد، گفت: در کشور ما برای هزار و ۵۰۰ نفر یک وکیل وجود دارد و ان‌شاالله به زودی به استاندارد در این زمینه خواهیم رسید.

وی با اشاره به طرح جامع وکالت اظهار کرد: اکنون بحثی در مورد طرح جامع وکالت مطرح شده مبنی بر اینکه لزومی به جدایی دو مجموعه کانون وکلا و مرکز امور مشاوران وجود ندارد و کانون و مرکز با هم ادغام شوند اما در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد. قوه قضاییه مایل است همان نظارتی را که در مرکز امور مشاوران دارد بر مجموعه مرکز کانون وکلا و مرکز امور مشاوران داشته باشد. هیات تایید صلاحیتی باشد و این اجازه را داشته باشد که به صورت مستمر صلاحیت وکلا را ارزیابی کند. البته نظارتی که قوه قضاییه به‌دنبال آن است، نافی استقلال وکلا نیست.

رییس مرکز مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در جریان مسائل سیاسی که اخیرا پیش آمد، بیشترین وکلای تسخیری متهمان از مرکز امور مشاوران بود. مسلم است که استقلال قاضی از استقلال وکیل بالاتر است.

مومنی ابراز امیدواری کرد که مسئولان قوه قضاییه و نمایندگان مجلس، آنها را همراهی کنند و یادآور شد: زمانی که موضوع اجباری شدن وکالت در پرونده‌ها به تصویب رسید، کار وکلای مرکز مشاوران در خصوص پرونده‌های معاضدتی بسیار زیاد بود و در طول یکسال و نیم گذشته وکلای مرکز امور مشاوران حدود ۱۵ هزار پرونده معاضدتی را وکالت کرده‌اند.