×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس پیشین شورای حل اختلاف استان تهران با ارائه گزارشی از عملکرد خود گفت: آمارها نماینگر موفقیت این نهاد ارزشی و کاهش قابل توجه ورودی پرونده به دادگستری است.

مسعود ستایشی در مراسم تودیع خود از ریاست شورای حل اختلاف استان تهران گفت: در نزدیک به ‌٧ سال و ‌۴ ماه توفیق داشتیم شورای حل اختلاف را که منبعث از سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های سوم و چهارم توسعه است و پشتوانه محکمی به عنوان قانون شورای حل اختلاف دارد، از یک اتاق در مجموعه دادگستری تهران آغاز کنیم و امروز این مجموعه را جهت استمرار این حرکت به برادر دیگری تحویل دهیم.

وی افزود: امیدواریم حضرت باری تعالی این امکان را به کلیه خدمتگزاران مجموعه بدهد که این حرکت را ادامه دهند و در مقام پاسخ گویی به امت بزرگوار باشد.

ستایشی با اشاره به این‌که پروسه شورای حل اختلاف بر اساس اطاله دادرسی و انباشتگی پرونده‌های دادگستری ایجاد شده است، گفت: در گذشته نیز این مشکلات وجود داشت اما شورای حل اختلاف و خانه انصاف هم وجود داشت. بعد از انقلاب با این موضوع مواجه شدیم که پاسخ گویی به این نیاز ضرورت دارد و در قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی به آن شدند این مجموعه ایجاد شود تا با تمسک به مشارکت مردمی اختلافات را حل و فصل کنند و اصلاح ذات البین را در عرصه قضایی جاری کنند.

رییس پیشین شورای حل اختلاف استان تهران گفت: در این مهم مجموعه توفیق داشته و دارد به پیروی از دستورالعمل‌های ابلاغی و بر مبنای علاقه مندی و تلاش همکاران در جهت گسترش کمی و کیفی شورای حل اختلاف اقدام به رسیدگی و امعان نظر در پرونده‌های مطروحه کند. علی رغم این‌که طبق برنامه اعلامی تاکید به راه اندازی آن بوده همواره سعی شد در جهت تحقق توسعه کمی، پارامترهای کیفی نیز مطمح نظر قرار گیرد.

ستایشی در ادامه اظهار کرد: نگاهی که در زمان ایجاد شوراهای حل اختلاف وجود داشت ابتدا توسعه کیفی و بعد کمی بود. در مرحله توسعه کمی تحت فشار بودیم اما در شورای حل اختلاف استان تهران تمام هم و غم این بود که توسعه کمی همراه با پارامترهای کیفی باشد.

وی ادامه داد: در رابطه با تحقق این حرکت از بدو تاسیس شورای حل اختلاف تاکنون افتخار داشته است از ‌٣٧۶١٩٣۵ پرونده وارده به تعداد ‌٣۶٨٠۴١۵ پرونده یعنی ‌٨٣/٩٧ درصد حجم آن رسیدگی و آنها را مختومه کنیم.

وی افزود: در ‌۶ ماهه اول سال جاری ‌۴٣٨١۴ پرونده مورد حکم قرار گرفت که از این تعداد ‌٢۴/١ درصد نقض حکم داشتیم. در استان تهران احکامی که مورد اعتراض قرار گرفتند ‌١٠/١٠ درصد بود که از میان آنها ‌٣۵/١٢ درصد نقض و بقیه ابرام شده است.

ستایشی در ادامه اظهار کرد: جذب نیروی انسانی شورای حل اختلاف متناسب با تکالیف مقرره بوده است اما آیا جذب این نیرو تضمینی برای سلامت مجموعه و استمرار این حرکت است؟ ایراداتی وارد بوده است ولی اکنون نیروهایی در مجموعه داریم که براساس آمار استخراجی در مجموع ‌۵١٧٢ نفر نیرو در مجموعه مشغول خدمت رسانی هستند که در ‌٣٠ مجتمع در تهران و ‌۴٩٧ شعبه و ‌٢٧ مجتمع در شهرستان‌ها با ‌۶۵۴ شعبه مشغول فعالیت هستند.

رییس پیشین شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به این که برخی مجتمع ها عمومی و برخی تخصصی هستند، اضافه کرد: امور خانواده، امور صنفی، بازرگانی، امور سلامت و پزشکی، امور زندان، شهرداری، اوقاف و تعاون، فناوری اطلاعات ، راهور و موسسات مالی و اعتباری از جمله مجتمع‌های تخصصی شورای حل اختلاف است.

ستایشی با اشاره به کمیسیون نقل و انتقالات که با هدف ایجاد مکانیسم کار دقیق تر و منظم تر ایجاد شده است، گفت: این کمیسیون صلاحیت علمی، اخلاقی، فنی و توانایی‌های فردی افراد را ارزیابی می‌کند.

ستایشی در ادامه به بودجه و اعتبارات مالی شورای حل اختلاف و تجهیزات موجود در شوراها اشاره کرد و گفت: باید ترمیم واحدهای حل اختلاف استمرار یابد.

وی در ادامه به ارتقا سطح آموزش شورای حل اختلاف تاکید کرد و گفت: افتخارمان این است که اولین مجموعه‌ای بودیم که حفاظت اطلاعات را مستقر کردیم. پارامترهای نظارتی و حفاظت حرکت مجموعه را تضمین می‌کند.

رییس پیشین شورای حل اختلاف استان تهران هم چنین به استقرار معاونت بازرسی و نظارت و اتوماسیون اداری شوراها اشاره کرد و گفت: تثبیت و توسعه کیفی حرکت شوراهای حل اختلاف منوط به این است که کارهای مربوط به نیروی انسانی مجموعه تمام شود. نگاه ضابطه مند و قوی بر ستادها، مجتمع‌ها، نواحی و محلات وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: باید در ورودی مجموعه با توجه به قانون تغییراتی دهیم و برای افرادی که وزین هستند محدودیت هایی در جهت تحقق رسالت های ذاتی مجموعه به وجود آوریم. علمای دین اولین کسانی هستند که می‌توانند در جهت تحقق صلح و سازش تاثیرگذار باشند.

وی با عرض خیر مقدم به دریانی، رییس جدید شورای حل اختلاف استان تهران از وی خواست تا این حرکت را در شورای حل اختلاف استمرار دهد.

وی همچنین خبر داد که شنبه هفته آینده مجتمع ویژه پزشکی شورای حل اختلاف در استان تهران افتتاح خواهد شد و یک مرکز آموزشی نیز در حال انجام است که ان شاء الله قبل از عید و در ایام ربیع الاول به نتیجه برسد.