×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مدیرکل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه و دبیر کارگروه جذب و استخدام داوطلبان تصدی منصب قضا گفت: در بررسی صلاحیت علمی داوطلبان تصدی منصب قضا، هزار نفر یعنی دو برابر ظرفیت قبول شده‌اند که پرونده آنها برای انجام سایر مراحل گزینش به اداره کل گزینش و استخدام قضات ارسال شده است.

حسن افشار با اشاره به برگزاری آزمون کتبی تصدی امر قضا که مهرماه سال جاری با حضور ۱۴ هزار شرکت کننده در پنج منطقه کشور برگزار شد، در خصوص نتایج مرحله مصاحبه علمی پذیرفته‌شدگان تصریح کرد: فرآیند جذب علمی در معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه دو مرحله‌ای بوده؛ به‌نحوی که مرحله اول آزمون کتبی بود و ۹ مهرماه در پنج منطقه کشور برگزار شد و سپس پاسخنامه‌ها به صورت مکانیزه تصحیح شد. در این مرحله ۱۳۳۴ نفر و در مرحله دوم ۲۱۶ نفر قبول شدند که از این تعداد حدود ۱۰ نفر به عنوان نخبه بدون آزمون برای مصاحبه علمی پذیرفته شدند.

وی ادامه داد: برای انجام مصاحبه علمی مطابق شیوه‌نامه مصوب معاونت، ۱۰ کمیته متشکل از دبیر، دو عضو حقوقدان و یک نفر روان‌شناس یعنی هر کمیته متشکل از چهار عضو، کار خود را بی‌وقفه شروع کردند و با ارجاع قائم‌مقام معاونت آموزش و تحقیقات، ۱۵۶۰ پرونده به کمیته‌های ده‌گانه برای انجام مصاحبه در تهران و برخی از استان‌ها ارسال شد.

مدیرکل آموزش قضات قوه قضاییه افزود: نتیجه فعالیت کمیته‌های ده‌گانه تشخیص صلاحیت علمی، تشکیل پرونده‌ها، تحلیل اطلاعات و گزارش‌گیری در دبیرخانه کارگروه حکایت از آن دارد که حدود ۱۵۶۰ پرونده تشکیل شده، در مورد ‌بیش از ۱۵۴۰ نفر مصاحبه علمی انجام شده و قریب به هزار نفر یعنی دو برابر ظرفیت موفق به کسب نمره قبولی مرحله مصاحبه علمی شده‌اند و اسامی آنان برای انجام سایر مراحل گزینش مانند انجام آزمایشات و تست‌های مجدد روان‌شناسی و هوشی، مصاحبه مربوط به اخلاق، احکام و معارف اسلامی و نهایتا ارزیابی نهایی هیات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به اداره کل گزینش و استخدام قضات ارسال شده است.

افشار درباره رسیدگی به اعترضات آزمون کتبی و مصاحبه علمی و نتایج آن و همچنین اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان مرحله نهایی جذب علمی، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه در فرجه زمانی مشخص برای کلیه داوطلبان از طریق سیستم، امکان اعلام اعتراض به کارنامه آزمون کتبی فراهم شده بود، بنابراین بیش از هزار نفر از طریق سیستم و بیش از ۱۰۰ نفر با مراجعه حضوری یا مکاتبه اعتراض کرده بودند که اکثر اعتراضات بررسی شد.

وی با بیان اینکه «سیستم هوشمند تصحیح پاسخنامه‌ها مطمئن بود و خطایی ملاحظه نشد و در کارنامه معترضان نیز تغییری حاصل نشد»، خاطرنشان کرد: نتیجه مصاحبه علمی و شفاهی هم اگرچه قطعی بوده لیکن در مواردی که با دلایل متقن اعتراضی شده بود در معاونت، بررسی دقیق به عمل آمد و از سوی معاون آموزش و تحقیقات قوه دستورات به مقام ارجاع یا دبیر کارگروه صادر شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که «آیا معاونت آموزش از آزمون و فرآیندهای مختلف آن معاونت بهره‌برداری دیگری هم انجام داده است یا خیر؟»، گفت: معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه قصد دارد با ساماندهی و پالایش مجموعه پرسش‌های مرحله مصاحبه علمی و انتشار آنها، زمینه بهره‌برداری آموزشی موسسات و مراکز علمی و دانشجویان و داوطلبان آزمون‌های جذب و استخدام قضایی را فراهم کند.

مدیرکل آموزش قضات قوه قضاییه افزود: معاونت در نیازسنجی آموزشی هر یک از پذیرفته‌شدگان در مرحله کارآموزی قضایی و آموزش علمی و عملی آنها از نتیجه مصاحبه علمی استفاده کرد؛ به نحوی که اگر ملاحظات علمی یا روان‌شناسی در مورد هر یک از داوطلبان پذیرفته شده وجود داشته باشد، در پرونده‌ها درج شده است.

افشار همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا در سنوات آتی نیز چنین آزمونی برگزار خواهد شد یا خیر؟»، خاطرنشان کرد: ریاست محترم قوه قضاییه با اعلان و تبیین سیاست‌های راهبردی دستگاه قضایی به‌ویژه در بخش تامین و تربیت منابع انسانی متعهد و کارآمد، بنا دارد در یک برنامه اجرایی پنج ساله با جذب نیروی انسانی لازم کمبود کادر قضایی را تا حدودی رفع کند و معاونت آموزشی به طور داوطلبانه انجام این ماموریت فراسازمانی مهم و اثربخش را پذیرفته و انشاالله با اصلاح ساختار سازمانی اداره کل آموزش قضات قوه قضاییه و تصویب اداره جذب علمی داوطلبان به منظور تامین بودجه و نیروی انسانی مجرب،‌ این ماموریت در سنوات آتی به شایستگی انجام شود.

وی اجرای این ماموریت فراسازمانی را مرهون رهنمودهای آیت‌الله آملی لاریجانی و دکتر واعظی معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه دانست و از مدیران، مشاوران و سایر همکاران معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه، ‌دبیران کمیته‌های ده‌گانه تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان و اعضای حقوقدان و روانشناس کمیته‌های ده‌گانه تشکر و قدردانی کرد.