×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، آیت‌الله محسنی گرکانی در جلسه امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور ضمن قدردانی از قضات دیوان عالی به ویژه قضاتی که در شهریور ماه امسال بیشترین میزان گزارش و شرکت در رآی را داشته‌اند گفت: من از شما قضات دیوان که با آراء متقن قضایی مردم را قانع و راضی می‌کنید و باعث اعتلاء و آبروی دیوان عالی کشور هستید صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی از تشکیل ۳ شعبه در دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به درخواست‌های اعاده دادرسی خبر داد و افزود: انتظار همه ما این است که با تشکیل این شعب، آمار رسیدگی به درخواست‌های اعاده دادرسی بالا رود و با دقت و استحکام بیشتری نسبت به این درخواست‌ها تصمیم‌گیری و نسبت به احقاق حق و جلوگیری از مطامع احتمالی سودجویان و متجاوزان به حقوق مردم اقدام شود.

آیت الله گرکانی در ادامه تصریح کرد: قرآن کریم برای اصلاح جامعه انسان‌ها از سوی خدای تبارک و تعالی نازل شده است و مخاطبین قرآن مردم هستند.

وی افزود: خداوند تبارک و تعالی با واسطه و گاهی نیز بی‌واسطه با مردم سخن می‌گوید، خداوند به پیامبرش می‌گوید: «به اهل کتاب، مسیحی‌ها و یهودی‌ها بگو ای پیروان موسی (ع) و عیسی (ع) بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما مشترک است و همه آن را قبول داریم، جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم، قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نَعبد اِلاّ الله (آل عمران۶۴)».

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه تأکید کرد: خداوند در ۱۹۸ آیه با واسطه با مردم سخن گفته و پیام فرستاده است سخن گفتن با واسطه گاهی برای این است که طرف مقابل جایگاه و مقامی ندارد که مستقیما مخاطب الهی واقع شود، همانگونه که خداوند به حضرت موسی و هارون فرموده بروید به فرعون بگوئید ما رسول پروردگار جهانیان هستیم (فقولا انا رسول رب العالمین).

وی در ادامه گفت: گاهی مخاطب نزد خدا دارای احترام و ارزش است همانند آیات فراوانی که خداوند مومنان را با یا ایهاالذین آمنوا مورد خطاب قرار داده‌اند و گاهی نیز مخاطب آن قدر جایگاه بلند و ارزشمندی دارد که خداوند تبارک و تعالی او را شخصاً و بدون واسطه مورد خطاب قرار داده و با او سخن گفت مانند آیه مبارکه ولایت «یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک».

گرکانی در ادامه اظهار داشت: در آیه ولایت که مورد اشاره قرار گرفت قطعاً رسول خدا از رساندن پیام الهی به مردم کوتاهی نمی‌کرد و کاملاً پیام خدا را به مردم می‌رساند اما چون این پیام دارای اهمیت ویژه و خاصی بوده و با بقیه پیام‌ها تفاوت داشت و غیر از بقیه دستورات قرآنی بود، خداوند به او می‌گوید ای پیامبر اگر از رساندن این پیام به مردم خودداری کنی رسالت خدا را تبلیغ نکرده‌ای.

وی افزود: البته در این جا چند نکته لازم به توجه است اول اینکه مگر این پیام، چه پیامی بوده که با این لحن خاص خداوند با رسولش اینگونه مطرح کرده و چرا در صحرای غدیر، در هوای بسیار گرم و سرزمین بدون عمران ‌و آبادی و با توقف سه روزه حجاج برای رسیدن عقب ماندگان و بازگشت کسانی که پیشی گرفته اند، در آنجا متوقف شوند تا آن پیام مهم را استماع کنند؟ و چرا این پیام در مدینه انجام نشد؟

رئیس دیوان عالی کشور افزود: دو بخش اول گویای اهمیت ویژه و خاص این پیام از جانب خداست و دلیل اینکه چرا این پیام در مدینه انجام نشده این است که کاروان و زائران و حج آنان در آخرین حج پیامبر بود و بنا به روایت معتبر در آن سال ۱۲۰ هزار نفر همراه رسول خدا بودند نقطه ای را که پیامبر خدا انتخاب کردند چهارراه بود و همه زائرین ازصحرای غدیر هر یک به وطن خود باز می گشتند این یک سیاست و تدبیر حساب شده ای بود که همه طوائف عرب این پیام را بشنوند در غیراین صورت رساندن این پیام با مشکل مواجه می شود چرا که آن زمان وسیله اطلاع رسانی مانند زمان ما نبود.

محسنی گرکانی ادامه داد: پیامبر خدا بعد از مراجعت از سفر حجه الوداع، تقریباً پس از هشتاد روز به لقاء الله و ملکوت اعلی پیوست معاندین لجوج شایع کرده بودند که پس از پیامبر، ‌آئین اسلام متروک و از بین می رود. وی افزود: انتخاب جانشین یک امر لازم برای بقاء اسلام بود و در روز پنجشنبه ۱۸ ذی الحجه سال دهم از هجرت پیامبر اعظم این پیام را از طرف خداوند به مردم رسانید و در حالی که دست علی بن ابیطالب را گرفت و بالا برد فرمود: ای مردم آیا صدای مرا می شنوید؟ همه گفتند آری سپس با آن جمله تاریخی توجه مردم را جلب کرد که من کنت مولاه فهذا علی مولاه مردم بعد از من هر که من مولای اویم این علی مولای اوست.

آیت الله محسنی گرکانی در انتها با لازم دانستن ضرورت شکر نعمت های خداوند و از جمله نعمت امنیت و ولایت به بیان خاطره ای از دیدار آقای دکتر ظریف با حضرت آیت الله العظمی سیستانی اشاره کرد و افزود: در دیدار وزیر خارجه کشورمان با آیت الله سیستانی ایشان نیز با تاکید بر اهمیت مسئله ولایت و رهبری بیان داشتند من هر شب ایشان ( مقام معظم رهبری ) را دعا می کنم.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: این مطلب بیانگر اهمیت ویژه مسئله ولایت فقیه است که امنیت امروز ایران مرهون همین نعمت است که همه ما باید شاکرو قدردان آن باشیم.