×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابراز امیدواری کرد که قانون آزمایشی ثبت اختراعات برای دائمی شدن زودتر به صحن علنی مجلس بیاید.

احمد تویسرکانی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره گفت: با توجه به پایان مدت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات که در سال ۸۶ به تصویب رسیده بود، قرار شد که این قانون دائمی شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: این قانون در قالب طرح در مجلس با همکاری دستگاه‌های مربوط و سازمان ثبت تهیه شد و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این چند روز تعطیلی که گذشت وقت فوق‌العاده‌ای گذاشت تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: ما نیز به شکل فعال در بحث‌ها حضور داشتیم و بررسی‌ها انجام شد و امیدواریم که این قانون به سرعت به صحن علنی بیاید تا برای حمایت از مالکیت‌های صنعتی یک قانون دائمی داشته باشیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی برخی افراد از روند صدور اسناد تک برگ، گفت: ما الان در زمینه صدور اسناد مالکیت شیوه‌ها را به صورت الکترونیکی کردیم و تمامی اقدامات همکاران‌مان در سیستم ثبت می‌شود.

تویسرکانی ادامه داد: در موارد اندکی یعنی حدود ۲۰ درصد متقاضیان در شهرهای بزرگ ممکن است با ایراداتی مواجه شوند که آن هم به خاطر این است که ما در حال تبدیل یک سیستم سنتی به یک فرآیند مدرن هستیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آمار ما حکایت از این دارد که بیش از ۸۰ درصد متقاضیان تبدیل اسناد مالکیت، بدون مشکل سند مالکیت دریافت می‌کنند.

وی همچنین درباره موضوع تعیین تکلیف اراضی بدون سند، گفت: در گذشته این کار به شکل سنتی انجام می‌شد ولی در حال حاضر شیوه سنتی به شیوه مدرن تبدیل شده است و در یک مرحله یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی در سیستم الکترونیکی ثبت‌نام کرده‌اند و تشکیل پرونده داده‌اند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به وجود برخی مشکلات در این زمینه و تلاش برای رفع آنها، گفت: در این زمینه کمیسیونی متشکل از رییس واحد ثبتی محل، یک قاضی دادگستری و مدیر مسکن و شهرسازی تشکیل می‌شود و پس از اینکه این کمیسیون حکم صادر کرد، سازمان ثبت اسناد نسبت به صدور سند اقدام خواهد کرد.

وی گفت که تاکنون ۳۵۰ هزار تقاضا در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفته و نسبت به آنها سند صادر شده است.