×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رییس قوه قضاییه خواستار تلاش‌ جدی تمام مسوولان و نهادهای مختلف در احیاء امر به معروف و نهی از منکر شد و گفت: ضروری است که بسترهای عقلانی و فرهنگی و در عین حال قانونی مناسبی برای احیا امر به معروف و نهی از منکر فراهم شود.

 رییس قوه قضاییه در دیدار اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اهمیت فواید احیای این فریضه در جامعه گفت: در آیات و روایات، فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد تاکید بسیار قرار گرفته است و کمتر فریضه دینی است که آثار اجتماعی آن در جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر برابری کند.

رییس قوه قضاییه با اعلام « تاسف از کم‌توجهی به فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر از سوی مسوولان و فراهم نشدن ساز و کار و ساختار قانونی» آن، افزود: متاسفانه در زمانی نه چندان دور شاهد بوده‌ایم که برخی متولیان اجرایی و مسوولان، گویی از اجرای امر به معروف ونهی از منکر سرافکنده‌اند. با توجه به تاکیدات بسیار قرآنی و روایی و توصیه‌های اکید ائمه اطهار (ع) باید تمام تلاش‌ها به این مساله معطوف شود که بسترهای عقلانی و فرهنگی مناسب برای احیاء امر به معروف در جامعه فراهم شود و این موضوع حتی در کتاب‌های درسی از دوره ابتدایی تا آموزش عالی قرار گیرد.

آملی لاریجانی، دولتی شدن ساختار اجرایی امر به معروف و نهی از منکر را چندان مناسب و نتیجه بخش ندانست و گفت: حدود و چارچوب این مساله باید در قالب طرحی مناسب مشخص شود اما به نظر می‌رسد احیاء ساختار امر به معروف و نهی از منکر در قالب وزارتخانه‌ای دولتی چندان مناسب نیست و برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت احیا آن از طریق مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های مستقل غیردولتی، اما مورد حمایت نظام پیش برود.

رییس قوه قضاییه احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر را موجب تقویت پیشگیری از وقوع جرم و مساعدت موثر به قوه قضاییه در انجام وظیفه قانونی توصیف و تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر اگر به درستی احیا شود و توسعه یابد به بحث پیشگیری از وقوع جرم کمک بسیار خواهد کرد و در واقع یکی از راه‌های بسیار مناسب در پیشگیری از وقوع جرم توسعه امر به معروف و نهی از منکر است.

آملی لاریجانی افزود: بر این اساس قوه قضاییه نیز آماده کمک به ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر است و امیدواریم همه دستگاه‌های مسئول در حد مقدور به وظیفه خود در قبال این مساله عمل کنند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین زرگر، دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر با ارایه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد، از تشکیل ۱۲۰۰ شورای امر به معروف و نهی از منکر در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۵ هزار نفر در سراسر کشور در قالب این شوراها به فعالیت‌ مشغول هستند و علاوه بر آن ۵ هزار نفر نیز آموزش‌های لازم را برای انجام این فریضه فراگرفته‌اند.

وی گفت: ۱۲ ساعت آموزش روش‌ها و آثار و فوائد انجام امر به معروف و نهی از منکر به کارمندان دولت نیز از جمله کارهای انجام شده این ستاد بوده است.

زرگر همچنین تشکیل بیش از ۱۲۰۰ شورای امر به معروف و نهی از منکر در اصناف مختلف و نیز تشکیل بیش از ۲ هزار شورا در هیات‌های مذهبی را از دیگر برنامه‌های این ستاد برشمرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، به گفته وی تشکیل هسته‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، تبادل نظر و ارتباط با آموزش و پرورش به منظور گنجاندن مقوله امر به معروف و نهی از منکر در کتاب‌های درسی، ایجاد دفاتر حمایت‌های قضایی از آمران به معروف، تشکیل پژوهشکده‌ امر به معروف و نهی از منکر و چاپ بیش از ۴۰ عنوان کتاب از دیگر برنامه‌های ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر است.

زرگر همچنین از آغاز بررسی طرح مربوط به احیاء امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.