×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

آیت الله آملی لاریجانی با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: بسیج صرفاَ یک نهاد نظامی نیست بلکه نهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است و با تاکید بر ارزش‌های الهی و بر اساس فکر بلند امام راحل (ره) تشکیل شده و در همین راه هم گام برخواهد داشت.

رییس قوه قضاییه در جلسه مسوولان عالی قضایی نقش بسیج در اقتدار و استواری نظام اسلامی را مهم توصیف کرد و گفت: بسیج به همراه نیروهای مسلح دیگر کشور که همه در راستای انقلاب اسلامی هستند، موجب شد که مقاومت و دفاع مردم ما دوچندان بشود و از این جهت نقش بسیار مهمی در اقتدار و استواری کشور داشته است و ما از خداوند متعال توفیقات بیشتر این نهاد را خواستاریم و امیدواریم همیشه در راه ارزش‌هایی که بر اساس آن، این نهاد تاسیس شده گام بردارد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غدیر افزود: سردار بی‌ادعا، شهید حاج حسن ‌تهرانی مقدم سرداری کم نظیر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در تحقیقات و در توانمندی موشکی کشور نقش بسیار مهمی داشت و ما از خداوند متعال علو درجات همه این شهیدان عزیز را خواستاریم و امیدواریم که با ارواح طیبه ائمه‌اطهار(ع) و شهدا محشور شوند.

رییس قوه قضاییه در ادامه به فشارهای کشورهای غربی به ویژه آمریکا بر کشورمان اشاره کرد و اظهارکرد: در چند روز اخیر کشورهای غربی خصوصا آمریکا تلاش فراوانی کردند که از جهات متعددی به کشور ما فشار وارد و حتی گاهی با اشاره و کنایه بحث حمله نظامی را مطرح کنند و از طریق نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیته سوم حقوق بشر سازمان ملل که تحت فشار و تحت تاثیر آنها هستند قطعنامه‌ای علیه کشور ما صادر کردند.

 

آملی لاریجانی تأکید کرد: وظیفه این نهادهای بین‌المللی حمایت از قانونمندی در جهان است، نه منعکس کردن آرای کشورهای زورمند و زورمدار و نه کسانی که خودشان را سلطان بی‌رقیب در دنیا می‌دانند و این مساله بسیار زشت و زننده است که یک سند بین‌المللی مثل قطعنامه آژانس یک هفته پیش از انتشار در اختیار کشورهای قدرتمند جهان قرار می‌گیرد در حالی که چنین قانونی در آنجا حاکم نیست که باید قطعنامه‌ها در اختیار چند قدرت مسلط در دنیا باشد.

 

رییس قوه قضاییه افزود: این مساله یک خلاف آشکار قانونی بود که انجام شد و خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند که مضمون قطعنامه همان بود که ما می‌خواستیم. این نشان از یک هماهنگی قبلی دارد و ما بسیار متاسفیم که نهادهای بین‌المللی به این آشکاری وجهه خودشان را در بین مردم دنیا از دست می‌دهند.

 

رییس قوه قضاییه اتکا ملت ایران به باورها و اعتقادات دینی را موجب عزت و سرافرازی آنان دانست و گفت: قدرت‌های پوشالی بدانند که ملت ما براساس دین و اعتقاد خود عمل می‌کند که یکی از زیباترین آیات کتاب آسمانی‌اش این است که «ولا یَحزُنکَ قَولُهُم انِّ‌العِزَّه للهِ جَمیعاً» که مطابق آن اعتقاد ما بر این است که تمام عزت در نزد حق‌تعالی است و هرکس به حق‌تعالی نزدیک‌تر شد عزیزتر و قدرتمندتر است و بنابراین ملتی که به کتاب آسمانی‌ و به راهی که برایش ترسیم کرده یقین دارد از این قدرت‌های پوشالی هیچ خوفی نخواهد داشت.

 

آملی لاریجانی افزود: کشورهای غربی به خاطر این‌که قرن‌ها در فریبکاری سیر کرده‌اند و با حیله‌گری منابع کشورها را ربوده‌ وکشورها را زیر سیطره استعماری داشته‌اند نمی‌توانند بفهمند که چطور یک ملت وقتی شهادت را قبول می‌کند و قدم برداشتن در راه خدا را مجاهدت می‌داند و از شهادت استقبال می‌کند دارای چنان قدرتی می‌شود که از هیچ فشار و ظلم و ستمی خوف نخواهد داشت.

 

رییس قوه قضاییه گفت: حق‌تعالی وقتی کسی در مسیر او قرار بگیرد او را قدرتمند می‌کند اما کشورهای استکباری این مطلب را نمی‌فهمند؛ ولی باید بدانند که این کشور بیش از سی سال در مقابل این دشمنی‌ها و این رفتارهای ظالمانه مقاومت کرده است.

 

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «پاسخ ملت ما همان است که مقام معظم رهبری فرمودند: ما ملتی نیستیم که بنشینیم و تماشا کنیم قدرت‌های پوشالی که از درون موریانه ‌خورده‌اند ملت استوار و پولادین ایران را تهدید کنند. هرکسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی‌های محکم و مشت‌های پولادین کند» گفت: امیدواریم کار به این سیلی‌های محکم نرسد.

 

رییس قوه قضاییه به مساله حقوق بشر و رفتارهای دوگانه و متناقض غربی‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در مساله حقوق بشر هم دست آمریکایی‌ها و غربی‌ها رو شده، که آخرین نمونه‌اش همین رفتاری است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با مردم خودشان دارند و همه مردم دنیا می‌بینند که رفتار پلیس آنها با عده‌ای که به ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها معترض هستند و اعتراض‌شان هم مسالمت‌آمیز است، چگونه است و چطور عده‌ای از مردم که به بی‌عدالتی‌ها معترضند به خاک و خون کشیده‌ شده‌اند.

 

لاریجانی با تأکید بر این نکته که «در تمام دنیا هر کجا جنگ و درگیری و خشونت هست ردپای آمریکا هم دیده می‌شود»گفت: مردم آن‌وقت چطور قبول کنند که شما برای حقوق بشر دل می‌سوزانید. در حالی که اسرائیل که از همه نوع حمایت‌های آمریکا و کشورهای غربی بهره‌مند است علنی بمب اتمی ساخته و با آژانس هم هیچ‌ همکاری ندارد، هیچ قرارداد بین‌المللی در مورد مساله اتمی امضا نکرده و هیچ کارشناس آژانس را به کشورش راه نداده، اما کسی کاری به آنها ندارد.

 

رییس قوه قضاییه سپس به تشریح رفتار و نگرش ایران به مقوله انرژی هسته‌ای پرداخت و گفت: ما همواره گفته‌ایم بحث انرژی هسته‌ای در کشور ما صلح‌آمیز است و بحث بمب اتم و امثالها مطرح نیست. قراردادهای آژانس را پذیرفته‌ایم. کارشناس‌ها به این کشور آمده‌اند و دائما رصد می‌کنند اما شما ببینید رفتار این کشورها چقدر دوگانه است.

 

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «نحوه برخورد این کشورها با مساله حقوق بشر ابزاری است» به سفر دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از دبیر ستاد حقوق بشر آقای محمدجواد لاریجانی تشکر می‌کنم که در مناظره‌های بسیار خوب و استوارش این دورویی و دوگانگی را به رخ آمریکایی‌ها کشید و با صدای رسا اعلام کرد که آمریکا خودش پشت سر هر تروری در دنیاست و خودش تروریست بزرگ دنیا است.

 

رییس دستگاه قضا سپس به موضوع پیگیری فساد مالی بانکی اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه مکرر اعلام کرده که این پرونده را با دقت و سرعت رسیدگی می‌کند. هر چند ابعاد این پرونده بسیار گسترده است و هر روز هم که جلو می‌رویم ابعاد جدیدی پیدا می‌شود که طبیعتا باید دیده و رسیدگی بشود.

 

لاریجانی وظیفه و عملکرد قوه قضاییه را جدا از شعار و بحث‌های رسانه‌ای برشمرد و تأکید کرد: کار قوه قضاییه کار قانونی است و کارش شعاری نیست که یک روز یک جور شعار بدهیم و یا با یک کلمه و جمله تمام بکنیم. بلکه باید ابعاد مساله بررسی شود تا به کسی هم ظلم نشود و از طرفی هم بحث حقوق ملت مطرح است که باید استیفای حقوق مردم بشود.

 

رییس قوه قضاییه افزود: متأسفانه عده‌ای که منافع‌شان ظاهرا در خطر است تلاش می‌کنند با جوسازی‌های رسانه‌ای، فضای رسانه و فضای عمومی کشور را آلوده کنند تا شاید جوانب مساله روشن نشود. این افراد یک روز برخی را تطهیر می‌کنند و روز دیگر عده‌ای را مقصر محسوب می‌کنند اما گویا نمی‌دانند که ما یک دستگاه قضایی هم در کشور داریم که مسوول رسمی رسیدگی است و جای رسیدگی در روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها نیست و لذا باید بدانند که دستگاه قضایی مقهور این جوسازی‌ها نخواهد شد.

 

لاریجانی گفت: بارها گفته‌ام که اگر بنا باشد دستگاه قضایی براساس این فضاسازی‌ها کار کند باید هر روز یک طرف بچرخد در حالی که مسیر قانونی ما روشن است و رسیدگی‌ها براساس مطالبی که از خود متهمان به دست می‌آید و براساس قراین و مستنداتی که وجود دارد و کم هم نیست به صورت همه جانبه خواهد بود و در هر مرحله هم امیدواریم به اندازه کافی مساله شفاف باشد که بتوانیم به اطلاع مردم برسانیم.

 

رییس قوه قضاییه افزود: همه باید بدانند که ما نمی‌توانیم از مساله رسیدگی به این پرونده کوتاه بیاییم؛ حتی اگر کسانی هم صدایشان بلند ‌شود باز هم ما کار خود را انجام می‌دهیم و چون پای استیفای حقوق ملت در پیش است ما نمی‌توانیم در این مساله عقب‌نشینی کنیم.

 

آملی لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای را قاضی برجسته و با سابقه دانست و گفت: مطمئنم که آقای اژه‌ای که قاضی برجسته و باسابقه بسیار خوبی است و در این کار نظارت و مسوولیت را پذیرفته‌اند، با دقت و با قاطعیت و بدون این‌که به کسی بخواهد اجحاف بشود به این مساله رسیدگی خواهند کرد.

 

وی افزود: این‌که افرادی بگویند شما چرا کسانی را دستگیر می‌کنید چرا عده‌ای را احضار می‌کنید و یا چرا بازداشت می‌کنید واقعاً حرف‌های نادرستی است و من اخطار می‌کنم به این افراد که بی‌جهت فضای کشور را آلوده نکنند و در مسیری که نه به نفع خودشان و نه به نفع نظام است گام برندارند. چرا که کشور نیاز به آرامش و همدلی و وحدت دارد.

 

رییس قوه قضاییه دستگاه قضایی را «نهاد موظف و مسوول در جمهوری اسلامی برای رسیدگی به اینگونه تخلفات و جرایم دانست» و گفت: هیچ حقی هم از حق عمومی مردم بالاتر نیست. ما موظفیم رسیدگی کنیم و اگر روزی کنار بکشیم و عقب نشینی کنیم، خیانت کرده‌ایم. بنابراین چاره‌ای جز این نیست که نهاد رسمی رسیدگی کننده، در این کشور در یک فضای آرام و معقول به این مساله رسیدگی کند چرا که حقوق مردم، اموال مردم و اموال عمومی چیزی نیست که ما بتوانیم بگوییم حالا کسی را که به یک چنین فساد بزرگ اقتصادی دامن زده و افراد متعددی به او کمک کردند، رهایش کنیم.

در ادامه این جلسه، موضوع نحوه اجرای احکام مدنی در سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با بررسی دقیق ماده ۱۰ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سایر مواد قانونی مرتبط، بر تمرکز اجرای احکام تاکید شد و مقرر شد جلسه تبیین و بررسی دقیق‌تر نحوه اجرای این موضوع با حضور جمعی از رؤسای کل دادگستری استانها و برخی از مسوولان عالی قضایی برگزار شود.