×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون اول قوه قضاییه گفت: همه اقدامات در دستگاه قضایی در واقع مقدمه‌ای برای رسیدن به آرای متقن و عادلانه است که این موضوع به جلب اعتماد روز افزون مردم منجر خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در چهارمین جشنواره «رای» با بیان این مطلب افزود: باید احساس مردم در هنگام رجوع به دستگاه قضایی این باشد که آرا متقن و عادلانه است.

وی جشنواره رای و انتخاب برترین افراد در این زمینه را حرکتی نوپا در دستگاه قضایی دانست و ادامه داد: موضوع‌شناسی، حکم‌شناسی، تناسب بین حکم و موضوع و تصمیم و عزم قاضی برای صدور رای می‌تواند پیام این جشنواره باشد و تابلوی گویایی از مجموعه‌ دوره‌های آموزشی، مطالعاتی و مهارتی یک قاضی را به نمایش بگذارد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به تفاوت کارکرد یک قاضی و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استاد دانشگاه، متخصص رشته‌ای است که آن را تدریس می‌کند اما قاضی در صدور رای با ابعاد مختلفی از یک موضوع روبه‌رو است.

رئیسی گفت: در صدور رای، یک قاضی تمام نکات و همه محورها را می‌بیند؛ لذا رای صادره بسیار متفاوت از تئوری‌ها و کتابهای حقوقی موجود است.

وی با بیان اینکه «امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر بحثهای مدرسه‌ای برای دانشجویان کافی نیست»، اظهار کرد: امروز سخن از ابتکار، خلاقیت، نوآوری و یافته‌های جدید است که دست‌اندرکاران یک سازمان آن را کشف کرده و پس از پالایش به مفاهیم قابل انتقال تبدیل می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه رای عادلانه را محصول دستگاه قضایی دانست و یادآور شد: رای عادلانه ماحصل ارزشمند کار قاضی در مسائلی است که به او ارجاع داده می‌شود و می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای با ارزش برای دستگاه قضایی محسوب شود.

رئیسی افزود: جشنواره رای یکی از جلوه‌های مدیریت دانش است که دانش موجود در سازمان را جهت‌دهی می‌کند و این محصولات کار قضات عالم و با مهارت می‌تواند برای نیروهای جدید مفید واقع شود زیرا در صدور یک رای، همه زوایای قوانین و ریزه‌کاری‌ها در دعوای طرفین دیده و لحاظ شده است.

معاون اول قوه قضاییه آرای به دست آمده در جشنواره رای را گنجینه‌ای برای دستگاه قضایی و آیندگان دانست و گفت: این آرا محصول نظر و عمل است و می‌تواند در عرصه‌ مدیریت و دانش امروز ماندگار شود.

رئیسی پیشنهاد داد که جشنواره رای در سطوح مختلف شهرستان، استان و کل کشور اجرایی شود تا قضات به این امر واقف شوند که رای صادره از سوی آنها مورد استفاده همگان قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین واعظی معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه نیز در این جشنواره گفت: مجموعه‌ای خوب از آرای برگزیده قضات جمع آوری شده و در قالب دو جلد کتاب به چاپ رسیده است.

وی افزود: این آرا به عنوان یک مجموعه حقوقی می‌تواند منبعی برای آموزش و تدریس باشد.

معاون آموزش و تحقیقات قوه قضاییه به آثار برگزاری جشنواره رای اشاره و خاطرنشان کرد: تشویق و ترغیب و ایجاد انگیزه برای قضات از اهداف برگزاری جشنواره است.

واعظی اظهار کرد: در جشنواره امسال از میان آثار ارسالی ۲۵ رای به عنوان رای برتر شناخته شده است.

وی افزود: در بین مقالات نیز ۹ مقاله برتر انتخاب شد که این مقالات در راستای صدور رای از سوی قاضی نگارش شده است.

در پایان این مراسم با اهدای لوح و جوایز توسط معاون اول قوه قضاییه از قضاتی که در جشنواره موفق به کسب رتبه برتر شده بودند تقدیر به عمل آمد.

این جشنواره همه ساله از سوی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه برگزار می‌شود که در آن، قضات کشور آرای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند و پس از داوری توسط هیات منتخب، آرای برتر، شناخته شده و صاحبان اثر معرفی می‌شوند و آرای برگزیده به چاپ می‌رسد.